În urmă cu aproximativ o lună de zile, Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi a bulversat breasla agenţilor de nave maritime ce operează în porturile de pe Dunăre, supunându-le atenţiei un proiect de contract în care sunt impuse anumite clauze ce ar putea duce la falimentarea agenţilor medii şi mici. Deşi agenţii de nave au încercat negocierea cu AFDJ, reprezentanţii companiei nu au ţinut cont de propunerile şi sugestiile acestora, profitând de poziţia de monopol. Cele mai dure clauze contracuale impuse de AFDJ şi care au generat revolta agenţilor de nave se referă la impunerea unor modalităţi de plată în avans şi instituirea unei garanţii ce iniţial a fost stabilită la 10.000 de euro/navă, iar mai apoi suma a rămas incertă, urmând a fi comunicată ulterior, dar fiind deja clar că va fi imposibil de suportat de agenţii mici.
”Modalităţile de avizare şi garanţiile impuse de AFDJ omoară navigaţia maritimă pe Dunăre şi închid activitatea agenţilor economici implicaţi în aceste acte comerciale. Măsurile AFDJ afectează deja şi agenţii din porturile Izmail, Reni şi Giurgiuleşti. Colaboratori de-ai noştri din aceste porturi care operau cel puţin 4 - 5 nave săptămânal nu au mai agenturat în ultimele săptămâni nicio navă”, ne-a declarat reprezentantul unei agenţii ce a dorit să-şi păstreze anonimatul din teamă că va suporta consecinţele faptului că a făcut publice abuzurile AFDJ. Acesta a explicat că în nicio ţară din lume administraţia unui port sau canal de navigaţie nu solicită garanţii sau plata în avans a unui serviciu prestat.
Traficul navelor maritime va fi diminuat considerabil
În urma consultării ce s-a desfăşurat la sfârşitul lunii iulie între reprezentanţii AFDJ şi agenţii de nave, compania de stat susţine că nu poate renunţa la impunerea garanţiei şi a plăţii în avans a servicilor prestate deoarece prevederea legală care stă la baza acestei clauze contractuale are la bază ratificarea de către România a Convenţiei de la Nairobi, prin Legea nr. 31 /2016, prin care s-a hotărât ca armatorul navei să prezinte, prin agent, cu cel mult 24 de ore înaintea intrări navei prin Canalul Sulina, o copie a certificatului de asigurare sau altă garanţie financiară (Certificate of insurance or other financial security in respect of liability for the removal of wrecks) cu termen valabil, pentru riscul de îndepărtare a epavei (wrek liability). Agenţii de nave, însă, susţin că AFDJ confundă noţiunea de “agent de navă” cu cea de “reprezentant al armatorului”.
”Sunt convins că se doreşte interzicerea navigaţiei maritime pe Dunăre. În ritmul acesta, în foarte scurt timp, pe Canalul Sulina nu vor mai circula nave maritime comerciale. Societatea mea deja resimte din plin efectele modificărilor impuse de AFDJ. În doar o săptămână mai mulţi armatori au refuzat angajarea pentru transportul şi descăcarea unor mărfuri motivând imposibilitatea de a plăti în avans factura sau garanţia impusă de AFDJ. Brokerul Europolis Shipping and Trading a refuzat angajarea a două nave pentru încarcare fier vechi din Galaţi motivând că practic e imposibilă plata în avans a cheltuielilor anticipate de AFDJ”, ne-a mai spus sursa noastră.
Agenţii de nave trag un semnal de alarmă ce ar trebui să pună pe gânduri nu numai administraţia locală a portului nostru, dar chiar şi responsabilii guvernamentali. De altfel, agenţii au adesat o petiţie în care aduc la cunoştinţa Guvernului României, Ministerului Transporturilor şi Consiliului Concurenţei nemulţumirile lor faţă de contractul ce le este impus, deşi nu au speranţa că se va găsi cineva să le asculte păsurile sau să ţină cont că oraşul Galaţi moare încet şi sigur chiar dacă are această nemaipomenită oportunitate de dezvoltare economico-financiară numită ”Dunăre”.