Prima navă realizată, după 1990, cu fonduri proprii ale Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos, pilotina maritimă costieră "Irina", a fost sfinţită, marţi, la Galaţi, urmând ca miercuri să plece în Portul Sulina, acolo unde va funcţiona. Potrivit directorului AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru, construcţia navei a costat 1,89 milioane lei fără TVA (420.000 de euro), destinaţia navei fiind aceea de a asigura transportul piloţilor din Portul Sulina pe nave de pe Marea Neagră şi invers. Nava are o lungime de 16,5 metri, lăţimea de 5 metri, un pescaj de 1,5 metri, un deplasament de 47 de tone şi două motoare care cumulează o putere de 720 de cai putere. Nava a fost construită pentru a rezista, pe mare, la o furtună de gradul 4-5, adică la valuri cu o înălţime de 2,5 metri. Nava aparţine Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos şi a fost construită la Constanţa de către firmă SC Electroscoica Mar SRL. AFDJ Galaţi va mai cosntrui încă o pilotină similară, la aceeaşi firmă, care va fi funcţionabilă până la finele anului. Potrivit directorului AFDJ, este nevoie de reînnoirea parcului de pilotine, căci Administraţia are 6 pilotine vechi de peste 35 de ani, din care trei se afăa în conservare iar trei abia mai funcţionează, având durata de viaţă depăşită.
"Şi a doua pilotină va fi livrată tot la Sulina, având aceeaşi misiune ca şi această pilotină - de a transporta piloţi din Sulina în Marea Neagră sau să se deplaseze în mare, ia pilotul şi îl duce în Portul Sulina. Aveam nevoie de astfel de pilotine, pentru că pilotinele pe care le avem noi au peste 35 de ani de exploatare, au motoare din URSS şi greu mai găsim piese de schimb. În plus, au apărut probleme - table ruginite... În total AFDJ are 3 pilotine ruseşti care sunt în conservare şi mai avem trei pe care ne chinuim să le ţinem în exploatare", a declarat directorul AFDJ Galaţi.