02 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Seceta pe Dunăre, monitorizată din satelit
Seceta pe Dunăre, monitorizată din satelit

Aproximativ 102 de nave sunt blocate acum pe Dunăre din cauza nivelului foarte scăzut al apei, iar 100 dintre ele nu au sistem automat de identificare. Situaţia critică pe Dunăre este monitorizată şi prin satelit din Ungaria dar şi prin mijloacele clasice. Din cauza secetei, în mai multe puncte ale Dunării fluviale se circulă cu dificultate, unde există puncte critice, în special la Cernavodă, Bechet şi Isaccea, unde se lucrează pentru dragare şi semnalizare, dar se circulă. În Galaţi, cotele Dunării sunt de 94 cm iar singură problema creată de secetă este la circulaţia bacului ce leagă Galaţiul de Tulcea. 

Primii doi sateliţi Sentinel ai Agenţiei Spaţiale Europene - ESA au furnizat informaţii esenţiale pentru monitorizarea navigaţiei pe Dunăre, unde valul de căldură a condus la un nivel scăzut al apei. Utilizând date de la cei doi sateliţi, Agenţia Spaţială Română - ROSA a sprijinit Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi pentru a repera un grup de nave în apropiere de oraşul Zimnicea aflat în apropierea malurilor. În acest moment, 17 convoaie, însumând aproximativ 102 nave şi barje, sunt blocate parţial pe Dunăre.  100 nu sunt echipate cu un Sistem Automat de Identificare. Probleme în circulaţia navelor au apărut şi continuă să persiste pe Dunărea fluvială. 

„Suntem la Isaccea şi lucrăm în al doilea punct critic după ce am rezolvat primul punct critic, de la cotul Prutului. Continuăm să monitorizăm evoluţia Dunării pe tot parcursul, dar nu sunt probleme pe Dunărea maritimă. Avem şi monitorizare prin satelit solicitată de Ministerul Transporturilor. Nu este o monitorizare în timp real. Primim practic o captură cu dată şi oră, o fotografie, prin care identificăm navele dintr-un anumit punct. Ne ajută să vedem mai bine zona”, a precizat Corneliu Carp, inginer şef AFDJ Galaţi.  

Punctul critic pe Dunăre rămâne cel de la Zimnicea-Belene, administrat de partea bulgară . 

„Problemele persistă pe sectorul administrat de partea bulgară, în zona Zimnicea, acolo unde se asigură un pescaj minim de 2,10 m. Convoaiele trec mai greu, unitate cu unitate. Sunt 17 convoaie, fiecare având maxim şase barje, deci 102 unităţi în total maxim”, a mai precizat Corneliu Carp, AFDJ Galaţi. 

Sentinel-1A a fost primul satelit lansat în cadrul programului Copernicus al Europei în aprilie 2014, transportând un radar care poate vedea prin nori şi în întuneric. Acesta este deosebit de util pentru supravegherea maritimă şi siguranţă navelor. În plus, radarul acoperă în mod regulat întreagă Europa, cu o lăţime a fâşiei de observaţie de 250 km, care permite ca astfel de evenimente critice să fie observate. În zilele următoare, se va continua monitorizarea situaţiei. Având în vedere vremea şi fără o îmbunătăţire imediată a nivelului apei, navigaţia ar putea fi, de asemenea, suspendată în alte ţări dunărene. În România se aşteaptă ca săptămâna viitoare debitul Dunării să scadă încă şi mai mult, în situaţia în care şi aşa acum este la jumătate. În Galaţi seceta pe Dunăre a avut deocamdată ca singur efect: apariţia insulelor de nisip care însă nu sunt în şenalul navigabil, dar încurcă circulaţia bacului Galaţi-Tulcea, acesta fiind obligat să ocoloaescă. În continuare sunt cozi la trecere bac din această cauză. 


Articole înrudite