17 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Proprietarii ruinelor de pe Mihai Bravu vor plăti taxe de 5 ori mai mari!
Proprietarii ruinelor de pe Mihai Bravu vor plăti taxe de 5 ori mai mari!

Deşi autovehiculele circulă de aproape două săptămâni pe strada Mihai Bravu, luni, primarul municipiului Galaţi, Marus Stan, a inaugurat oficial lucrarea realizată cu fonduri publice. Este vorba despre strada Mihai Bravu, pe tronsonul cuprins între strada Gării şi strada Basarabiei, tronson reabilitat şi modernizat cu fonduri dintr-un credit luat de municipalitate de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare. Conform proiectului, s-au reabilitate reţelele subterane de apă şi canalizare, s-a modernizat sistemul de iluminat stradal, s-a dezafectat şi demontat linia de tramvai şi reţeaua de contact, după care s-au reabilitat carosabilul, trotuarele, bordurile şi s-au făcut noi marcaje rutiere. Totodată, s-au şi plantat arbori noi, în locul arborilor seculari tăiaţi de firma constructoare, Tancrad, la începutul lucrărilor – subiect care a creat valuri de nemulţumire şi proteste printre reprezentanţii societăţii civile şi asociaţiei ecologiste condusă de Petruţa Moisi. De altfel, după protestele ecologistei, Primăria Galaţi a anunţat că se vor planta alţi arbori în locul celor tăiaţi, lucru care s-a şi întâmplat.
Ansamblul urban „strada Mihai Bravu” (de la strada Gării până la Grădina Publică) este înscris pe lista monumentelor istorice din Galaţi. Din acest motiv, a explicat luni primarul Marius Stan, reabilitarea tronsonului cuprins între strada Gării şi strada Basarabiei a necesitat avize de la Direcţia de Cultură Iaşi, instituţie care a avizat cererea Primăriei Galaţi de a desfiinţa linia de tramvai de pe mijlocul străzii doar cu condiţia ca firma constructoare să marcheze, simbolic, fosta linie de tramvai, care a fost şi prima linie de tramvai construită în Galaţi. Conform acestei condiţii, acum, pe mijlocul străzii, există o bandă amenajată din piatră cubică, ce aminteşte de prima linie de tramvai din Galaţi.
Şi tot pentru că vorbim de un monument istoric, acum, strada Mihai Bravu - proapsăt reabilitată - arată exact ca o prinţesă îmbrăcată impecabil dar... ştirbă. Asta, deoarece clădirile de patrimoniu de pe respectiva stradă sunt, în majoritate, aflate în stare avansată de degradare. Fiind clădiri de patrimoniu, proprietarii nu au obţinut avize pentru demolare (existând condiţii clare pentru aşa ceva, printre care păstrarea faţadei iniţiale a clădirii), aşa că au lăsat imobilele în părăsire, bazându-se pe „mâna de lucru” gratuită a rromilor care fură casele cărămidă cu cărămidă, până când acestea cad din picioare.
Pentru a corecta această situaţie, primarul Marius Stan a declarat că vrea să propună Consiliului Local un proiect de hotărâre prin care proprietarii  unor astfel de clădiri vor plăti taxe de 5 ori mai mari dacă nu vor reabilita imobilele. „Este o prevedere a noului Cod Fiscal şi o vom aplica de anul viitor. Poate că astfel aceşti proprietari ai clădirilor istorice le vor reabilita”, a spus Marius Stan, precizând că va propune spre aprobare această iniţiativă la proxima şedinţă de CL, care va avea loc săptămâna aceasta.
Cât priveşte investiţia de pe Mihai Bravu, primarul Marius Stan a spus că reabilitarea tronsonului de stradă menţionat a costat 5,8 milioane de lei, din care 4,8 milioane lei - bani proveniţi din creditul Primăriei Galaţi luat de la BERD, iar aproape un milion de lei – bani de la bugetul local. Primarul Marius Stan a mai spus că intenţionează să modernizeze întreg sistemul de iluminat public stradal din oraş, după modelul celui pe Mihai Bravu, înlocuind stâlpii din beton cu unii eleganţi, iar toate cablurile existente acum pe stâlpi vor fi îngropate prin pământ. „Investiţia de pe strada Mihai Bravu s-a continuat aici, aproape de Gară, cu modernizarea bretelei de pe Dogărei şi amenajarea parcului de aici, lucrarea realizată prin forţe proprii de Ecosal. Aşa cum am făcut şi pe Bravu, unde am înlocuit stâlpii din beton cu unii supli, eleganţi, am decis ca toate cablurile să fie îngropate în subteran, prin reţeaua amenajată în cadrul modernizării străzii. Aşa intenţionăm să facem peste tot în oraş unde vom moderniza străzi. Punând stâlpi uşori, proprietarii cablurilor vor fi obligaţi să le îngroape în subteran, ca să scăpăm de aspectul urât şi să avem ceva civilizat", a spus Marius Stan, adăugând că „lucrările de pe Bravu se vor continua şi cu tronsonul cuprins între Basarabiei şi Grădina Publică, acolo se va asfalta carosabilul şi se vor repara trotuarele”.
Potrivit directorului economic al Primăriei, Daniel Stadoleanu, Primăria Galaţi a contractat în octombrie 2014 un credit de 100 de milioane de lei de la BERD, urmând să plătească ratele din iunie 2017. Creditul este destinat lucrărilor de reabilitare a mai multor străzi din oraş, pentru modernizarea parcului auto şi sistemului de ticketing al societăţii locale de transport în comun, dar şi pentru modernizarea şi amenajarea parcărilor şi realizarea planului de mobilitate urbană.


Articole înrudite