Ministerul Sănătăţii a anunţat că a modificat legislaţia privind tratarea în străinătate a bolnavilor care prezintă afecţiuni deosebit de grave şi care nu pot fi tratate în ţară. Este vorba de Ordinul ministrului Sănătăţii nr. 1011/ 9 iunie 2011, care a apărut acum în Monitorul Oficial şi care, promite Ministerul Sănătăţii, va eficientiza programul de tratament în străinătate. Ordinul ministerial urmăreşte eliminarea birocraţiei care domneşte acum privind procedurile de trimitere la tratament în străinătate. În premieră, s-a creat cadrul legislativ pentru efectuarea corespondenţei cu clinicile recomandate de comisia de specialitate teritorială de către bolnavi sau reprezentanţii legali ai acestora. Până în prezent această corespondenţă era purtată numai de către direcţiile de sănătate publică. Din noua legislaţie a fost eliminat criteriului beneficiului tratamentului pentru societate din cadrul criteriilor de prioritate utilizate pentru aprobarea finanţării tratamentului în străinătate în cazul în care solicitările de finanţare a tratamentelor în străinătate depăşesc fondurile stabilite lunar cu această destinaţie. Conform noii legislaţii, s-a instituit obligaţia direcţiilor de sănătate publică de a afişa şi actualiza periodic informaţiile cu privire la numărul cererilor înregistrate. Pe noua lege, comisia Ministerului Sănătăţii care aprobă finanţarea dosarelor depuse se va întruni nu doar o dată, ci de 2 ori pe lună.
554.000 de lei în prima parte a lui 2011 pentru gălăţenii trataţi în afara graniţelor
Pe vechea legislaţie privind acordarea sprijinului financiar pentru persoanele care se pot trata doar în străinătate, numărul gălăţenilor care au beneficiat de aceste facilităţi a fost destul de mic. Asta deoarece şi procedura era destul de greoaie. „În primul semestru al anului 2011, cinci persoane au ajuns la clinici din străinătate şi au beneficiat de proceduri care nu se puteau efectua la noi în ţară, fiind sprijiniţi financiar de Ministerul Sănătăţii prin programul de tratamnent în străinătate. Este vorba de un transplant cardiac, un implant de cornee, un transplant pulmonar şi de două situaţii în care pacienţi operaţi anul trecut, în aceleaşi condiţii, în străinătate, pentru transplant pulmonar, au avut nevoie de reinternare pentru verificarea stării de sănătate”, a precizat dr. Valentin Boldea, director DSP Galaţi. Numărul solicitărilor de astfel de tratamente este mai mare faţă de ceea ce s-a aprobat, dar de acum înainte se aşteaptă ca procedura de admitere să fie mai rapidă. Bineînţeles că totul e în funcţie de bani. Numai în 6 luni ale acestui an, pentru cinci persoane, s-au chetuit în străinătate 554.000 lei. Anul acesta Ministerul Sănătăţii a alocat cu 3 milioane de lei mai mult ca anul trecut pentru astfel de proceduri.