Începând cu 1 aprilie, preţul unei călătorii cu un mijloc de transport al Transurb va fi de 2 lei, nu de 1,5 lei, aşa cum este acum. Ca justificare a acestei scumpiri, în raportul de specialitate al proiectului de hotărâre se vorbeşte despre faptul că preţul biletului nu a mai fost majorat din 2011. Pe de altă parte, însă, scumpirea biletului Transurb este neispirată în condiţiile în care transportul public de călători continuă să aibă mari hibe – autobuzele sunt în continuare neîncăpătoare, mai ales la orele de vârf, mijloacele de transport în comun nu au sisteme de climatizare pentru pasageri, ci doar nişte rudimentare şi minuscule geamuri, programul de funcţionare este unul inflexibil (de parcă gălăţenii nu ar mai circula prin oraş şi după ora 22.00, ca să nu mai vorbim de lipsa mijloacelor de transport în comun destinate publicului pentru anumite evenimente, precum Campionatul Mondial de Hochei, care se va desfăşura săptămâna viitoare la Galaţi şi pentru care Primăria nu dă semne că ar intenţiona să introducă nişte curse speciale pentru public, având în vedere că meciurile se vor termina undeva după ora 22.00). În plus, unele trasee au un program abernat – precum traseul autobuzului 13, care ajunge în staţie, atenţie!, o dată la o oră şi jumătate -, multe din traseele de tramvai nu circulă – de pildă, pe strada Basarabiei ar trebui să circule cel puţin patru trasee de tramvaie (5, 6, 8 şi 42) dar în realitate nu circulă niciunul. Iar exemplele pot continua.
Întrebat de ce a fost nevoie să se scumpească biletul Transurb, primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, a vorbit şi despre intenţia de a reforma din temelii sistemul public de transport public în comun - prin introducerea sistemului de e-tiketing, prin eliminarea mijloacelor de transport în comun diferite care “se dublează” pe aceleaşi trasee şi printr-un sistem de valabilitate a biletelor pentru o anumită perioadă de timp, astfel încât banii plătiţi de călători să fie diferenţiaţi funcţie de distanţele parcurse.
“În momentul de faţă, costul real al unui bilet este de 4 lei, dar cetăţeanul va plăti doar 2 lei, restul fiind subvenţie. Încercăm să rentabilizăm această societate, să nu mai coste atât de mult CL, banii să fie dirijaţi către investiţii, adică spre ce are nevoie municipiul. Dacă vom avea funcţionabil şi sistemul de tiketing până la sfârşitul anului sau în primărara lui 2018, vă promit că tot ce înseamnă transport în comun în Galaţi va fi regândit pe principii economice mai bune şi mai logice. Sigur, poate că la început cetăţenul va resimţi un şoc, deoarece în loc de un mijloc de transport va folosi 2-3, dar cu acelaşi billet”, a declarat primarul Ionuţ Pucheanu.
O declaraţie care indică faptul că cel mai devreme la finele acestui an sau chiar în primăvara viitoare transportul public din Galaţi se va moderniza, moment în care, logic, s-ar fi putut aplica o majorare a costului biletului. În schimb, municipalitatea a pus căruţa înaintea cailor şi a majorat biletul încă de acum, nefiind exclus să mai aplice o scumpire, pe viitor, după implementarea atâtor măsuri reformatoare.
Care sunt noile tarife la abonamente
Decizia votată de aleşii locali, marţi, 28 martie, indică şi alte tarife pentru abonamentele subvenţionate în diverse grade de municipalitate şi destinate diverselor categorii defavorizate – elevi, pensionari etc.
Astfel, potrivit mesajului postat pe pagina de facebook de primarul Ionuţ Pucheanu, “pentru elevi şi studenţi costul pentru un abonament pe o linie va fi de 1 leu pe lună, un cost simbolic, însă esenţial pentru o evidenţă mai precisă asupra subvenţiilor pe care municipalitatea le acordă. Pentru pensionari am stabilit de comun acord cu reprezentanţii lor următoarele praguri: pentru persoanele cu pensia mai mică de 1.450 de lei, abonamentul pe o linie – 1 leu pe lună; pentru persoanele cu pensia cuprinsă între 1.451 de lei şi 2.000 de lei – reducerea pentru costul abonamentului/ o linie/ lună este de 75%; pentru persoanele cu pensia cuprinsă între 2.000 de lei şi 2.500 de lei – reducerea pentru costul abonamentului/ o linie/ lună este de 50%; persoanele cu pensia peste 2.500 de lei vor plăti integral costul abonamentului pentru transportul în comun”.
Totodată, primarul municipiului Galaţi a decis să elimine cutuma practicată până acum de Primărie şi de toate societăţile din subordinea CL Galaţi (cu excepţia SC Administraţia Pieţelor Agroalimentare Galaţi) care beneficiau de abonamente gratuite pe Transurb pentru toţi angajaţii, indiferent dacă aceştia circulau sau nu cu Transurb.
“Am constatat, de exemplu, că mulţi din angajaţii Primăriei nici nu folosesc Transurb. Mi se pare ciudat ca la un salariu de 4.000 sau 7.000 de lei să nu-ţi permiţi să dai 100 de lei pe un abonament lunar. Ţine de bun simţ. Înţeleg să foloseşti abonamentul de serviciu cât eşti la treabă, dar să te duci la 10 noaptea în vizită nu e grija Primăriei. Aşa că fiecare societate va trebui să-şi fixeze un număr de abonamente pentru angajaţii care merg pe teren. În cadrul Primăriei vor fi 80 de abonamente nenominale, ele vor fi luate şi predate la terminarea programului de muncă. Acelaşi lucru îl vor face toţi angajaţii societăţilor din subordinea Primăriei”, a decis primarul.
Iată şi celelalte tarife valabile de la 1 aprilie, pentru persoane fizice: abonament nominal lunar valabil pe o linie - 50,00 lei; abonament nominal jumătate de lună valabil pe o linie - 30,00 lei; abonament nominal săptămânal valabil pe o linie - 18,00 lei; abonament nominal lunar valabil pe două linii - 75,00 lei; abonament nominal o jumătate de lună valabil pe două linii - 50,00 lei; abonament nominal săptămânal valabil pe două linii - 30,00 lei; abonament nominal fracţionat 1 zi, valabil pe toate liniile - 10,00 lei; abonament nominal fracţionat 7 zile valabil pe toate liniile - 25,00 lei; abonament nominal lunar valabil pe toate liniile - 90,00 lei; abonament nominal 6 luni valabil pe toate liniile - 450,00 lei; abonament nominal anual valabil pe toate liniile - 900,00 lei.
Consiliul Local a stabilit separat şi tarife pentru abonamentele achiziţionate de persoanele juridice sau de instituţiile publice şi societăţile aflate în subordinea CL.