Anul trecut, Inspectoratul Teritorial de Muncă Galaţi a înregistrat 86 de acidente de muncă, din care două mortale. La acestea se adaugă alte 18 morţi patologice survenite la locul de muncă, medicii legişti apreciind că decesele au fost provocate de "cauze naturale". Afecţiunile angajaţilor, care, în timp, au condus la moartea acestora, poate că ar fi putut fi tratate sau măcar evidenţiate din timp de medicii de medicina muncii la care angajaţii au obligaţia de a merge periodic, pentru a fi declaraţi "apţi de muncă" , crede şeful ITM Galaţi, Ionel Petrea.
Astfel, dacă angajatorii nu fac rabat de la controlul medical pertiodic al angajaţilor - în caz contrar riscând amenzi de până la 8.000 de lei -, prea puţini medici de medicina muncii îşi fac meseria cu resposnabilitatea, crede şeful ITM Galaţi, Ionel Petrea.
“Am rezerve în privinţa calităţii controlului medical, pentru că unii angajaţi sunt declaraţi apţi pentru muncă iar apoi, în 2-3-5 săptămâni aceştia devin victime ale accidentelor de muncă soldate chiar şi cu deces”, a spus Ionel Petrea.
Situaţii care apar şi pentru că activitatea medicilor de medicina muncii nu este verificată de nici o instituţie de stat din teritoriu, mai spune Ionel Petrea. “Acum câţiva ani am sesizat şi Colegiul Medicilor că se dau avize cu apt de muncă şi pe capota maşinii, ba chiar am făcut şi sesizări penale, dar acestea s-au soldat cu NUP, iar Colegiul Medicilor a transmis că nu sunt competenţi. Totuşi, eu trag un semnal de alarmă, trebuie făcut ceva. Este adevărat, la Ministerul Sănătăţii există un departament de medicina muncii, dar în teritoriu nu ştiu dacă e cineva abilitat să verifice medicii de medicina muncii. Nici Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate nu îi poate controla pe această activitate, pentru că ei lucrează în regim privat, nu prin CJAS… Legislaţia este de aşa natură… De exemplu, conform HG 355/2007, dosarul medical al angajatului nu poate fi verificat de noi sau de angajator, la dosar nu are acces decât medicul de medicina muncii şi pacientul”, mai spune şeful ITM Galaţi.
Pe de altă parte, şi angajaţii au partea lor de responsabilitate, căci uneori aceştia ştiu că sunt bolnavi dar neglijează să se trateze. “Conform legislaţiei în domeniul protecţiei muncii, toţi angajaţii trebuie să efectueze control periodic prin medicii care avizează dacă angajatul poate desfăşura activitatea în anumite condiţii de muncă. Evaluarea presupune anumite investigaţii, iar la final medicul spune că angajatul este apt sau nu sau propune schimbarea locului de muncă. Din păcate, legislaţia nu prevede o cheie de control dacă medicul de medicina muncii interpretează corect sau nu investigaţiile efectuate fiecărui angajat sau dacă solicită corect toate investigaţiile necesare. Legislaţia spune că anumite investigaţii sunt la latitudinea medicului de medicina muncii şi, conform legii, ar trebui să existe un organism căruia să i se adreseze angajatul şi angajatorul dacă sunt nemulţumiţi de rezultat. Pe de altă parte, trebuie să existe o conştientizare a angajaţilor că anumite probleme de sănătate descoperite la evaluarea periodică pot contribui la apariţia de accidente dacă nu sunt tratate. De exemplu, hipertensiunea poate duce la complicaţii precum cardiopatii ischemice, accidente vasculare cerebrale care pot avea loc la locul de muncă şi care pot duce la tragedii – accidente pentru angajatul în cauză sau chiar cu victime colective. De aceea angajatul trebuie să înţeleagă rolul examenelor profilactice, care, dacă nu sunt făcute, pot pune în pericol sănătatea şi siguranţa colegilor de muncă, îi pot predispune la accidente de muncă”, a declarat doctorul Valentin Boldea.