Ceea ce mulţi utilizatori de telefoane mobile şi internet au bănuit de mult timp pare să fie adevărat: discuţiile private pe care le purtăm în preajma telefoanelor şi dispozitivelor noastre sunt monitorizate pentru a crea reclame personalizate, menite să ne influenţeze comportamentul de consum. Recent, compania americană de publicitate Cox Media Group (CMG) a dezvăluit cum tehnologia sa de „ascultare activă” (Active-Listening) poate capta şi analiza conversaţiile utilizatorilor pentru a livra reclame extrem de bine direcţionate.
CMG, o companie din Atlanta, Georgia, parteneră cu giganţi precum Facebook, Google, Amazon şi Bing, utilizează inteligenţa artificială pentru a colecta şi analiza „date momentane” din conversaţiile purtate lângă dispozitive mobile, computere şi asistenţi virtuali. Conform unei prezentări confidenţiale a companiei, recent publicată de site-ul 404media, tehnologia dezvoltată de CMG foloseşte microfoanele telefoanelor şi ale altor dispozitive inteligente pentru a asculta activ discuţiile utilizatorilor, relatează New York Post.
„Puterea vocii (şi a microfoanelor din dispozitivele noastre) este enormă,” afirmă un slide din prezentarea CMG. „Dispozitivele inteligente captează date în timp real, ascultând conversaţiile noastre. Apoi, agenţii de publicitate pot combina aceste date vocale cu date comportamentale pentru a viza consumatorii care sunt deja în procesul de cumpărare. Folosim inteligenţa artificială pentru a colecta date din peste 470 de surse, pentru a ne îmbunătăţi performanţa.”
După colectarea acestor date, CMG compilează liste de potenţiali cumpărători pe care le vinde clienţilor săi, majoritatea din industria publicităţii digitale. Compania susţine că poate identifica consumatorii aflaţi într-o rază de 15 kilometri în jurul unei locaţii, la un cost de 100 de dolari pe zi. Pentru 200 de dolari, CMG poate extinde această rază la 30 de kilometri, relatează publicaţia de specialitate 404media.
Prezentarea CMG descrie un proces complex, în şase etape, prin care datele audio sunt transformate în reclame personalizate. Nu este clar dacă software-ul de „ascultare activă” al companiei funcţionează continuu sau doar în timpul apelurilor şi interacţiunilor cu anumite aplicaţii. Totuşi, este evident că această tehnologie este utilizată pentru a influenţa comportamentele de cumpărare, prin reclame care ţintesc direct preferinţele şi nevoile exprimate de utilizatori în conversaţiile lor private.
După publicarea raportului, Google a reacţionat prompt, eliminând CMG din programul său de parteneri Google Prime, o categorie exclusivă pentru cele mai mari agenţii de publicitate. Într-o declaraţie pentru 404media, Google a subliniat că „toţi agenţii de publicitate trebuie să respecte legile şi reglementările în vigoare, precum şi politicile noastre de publicitate. Când descoperim încălcări ale acestor politici, luăm măsurile corespunzătoare.”
Meta, compania-mamă a Facebook, a anunţat că investighează CMG pentru posibile încălcări ale termenilor şi condiţiilor de colaborare. CMG a fost una dintre primele agenţii de publicitate care a colaborat cu Facebook, iar parteneriatele sale cu Google şi Amazon au făcut din companie un jucător important în industria publicităţii digitale. Deşi Google a întrerupt relaţia cu CMG, consecinţele acestor dezvăluiri sunt încă în desfăşurare.