OpenAI a anunţat lansarea SearchGPT, ”un prototip temporar” al noilor funcţionalităţi de căutare AI, menite să ofere răspunsuri rapide şi actualizate, cu surse clare şi relevante. Prototipul, lansat către un grup restrâns de utilizatori şi editori, urmăreşte să combine puterea modelelor AI cu informaţii de pe web pentru a facilita accesul la rezultate relevante într-un timp scurt.
Strategia OpenAI cu SearchGPT pare să se diferenţieze de căutarea Google cu AI, care tinde să ofere rezumate concise ale informaţiilor direct în pagina de rezultate ale căutării, uneori fără a direcţiona utilizatorii către sursele originale. Acest lucru poate reduce traficul către site-urile editorilor şi poate afecta veniturile din publicitate.
OpenAI spune că, prin îmbunătăţirea capacităţilor conversaţionale ale modelelor AI cu informaţii în timp real de pe web, căutarea poate deveni mai rapidă şi mai uşoară. SearchGPT este proiectat pentru a răspunde rapid şi direct la întrebările utilizatorilor, oferind în acelaşi timp linkuri către sursele relevante.
Scopul este de a ajuta utilizatorii să descopere noi website-uri, oferind mai multe opţiuni în căutare. În ultimii aproape 30 de ani, căutarea a fost o modalitate fundamentală prin care editorii şi creatorii au ajuns la utilizatori. Acum, OpenAI utilizează AI pentru a îmbunătăţi această experienţă, evidenţiind conţinut de înaltă calitate într-o interfaţă conversaţională.
Ar fi una dintre puţinele şanse de a clătina supremaţia Google pe motoarele de căutare, care are o cotă de piaţă de 90%. Google domină autoritar piaţa căutărilor online datorită algoritmilor săi puternici, a bazei de date imense şi a integrării profunde în ecosistemul digital. Chiar şi cei care au testat DuckDuckGo, Bing Search, Ecosia şi Qwant recunosc că se întorc mereu la Google Search pentru informaţii mai complexe.
Implementarea practică a acestor promisiuni şi performanţa reală a SearchGPT vor determina în mare măsură dacă acesta poate concura cu adevărat cu Google Search. Rămâne de văzut dacă SearchGPT poate oferi rezultate la fel de precise şi relevante, dacă poate gestiona volumul şi diversitatea căutărilor globale şi dacă va reuşi să atragă şi să menţină un număr mare de utilizatori, relatează Zona IT.