Inspirat de camerele de tip „turret” din jocuri video populare precum *Cyberpunk* sau *Deus Ex*, un startup sloven a prezentat la CES 2025 o gamă inovatoare şi neconvenţională de camere de supraveghere, capabile nu doar să monitorizeze, ci şi să „acţioneze” împotriva intruşilor.
Sub sloganul „Safety Simplified”, aceste dispozitive oferă mai mult decât simpla detectare a mişcării. Camerele din seria Eve – Eve, Eve+ şi EvePro – sunt proiectate să identifice, urmărească şi, la nevoie, să respingă intruşi umani. În schimb, modelul Simba este destinat gestionării animalelor sălbatice, precum mistreţii sau urşii, având un design camuflat şi „muniţie” special concepută pentru a intimida.
Aceste sisteme folosesc inteligenţa artificială pentru recunoaşterea feţei, detectarea animalelor şi diferenţierea între prieteni şi inamici. Prin intermediul aplicaţiei de configurare, utilizatorii pot seta o listă de „prieteni” (de exemplu, animale de companie sau persoane cunoscute), evitând astfel situaţii în care câinele, pisica sau un oaspete neaşteptat ar putea fi ţinta camerei. Inteligenţa artificială permite recunoaşterea cu precizie chiar şi în condiţii de întuneric total, simulând mecanismele întâlnite în jocurile video.
În ceea ce priveşte „muniţia”, producătorul a optat pentru proiectile neletale, precum bile de vopsea sau cele umplute cu capsaicină – substanţa activă din spray-urile paralizante utilizate pentru autoapărare. Există şi variante cu vopsea UV, care permit marcarea intruşilor pentru o eventuală identificare ulterioară de către autorităţi. Compania menţionează că produsul este legal în majoritatea ţărilor şi include opţiuni personalizate pentru diverse animale.
Deşi eficienţa sistemului împotriva intruşilor determinati rămâne de demonstrat, aceste camere oferă o alternativă interesantă la soluţiile tradiţionale de securitate, precum alarmele sonore sau proiectoarele LED care se aprind automat la detectarea mişcării.
Gama Eve adaugă o notă de inovaţie şi funcţionalitate practică în domeniul supravegherii, adresând atât nevoile de protecţie împotriva oamenilor, cât şi împotriva animalelor sălbatice, într-un mod care pare desprins din universurile virtuale.