23 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Tot mai multe accidente de muncă în combinat
Tot mai multe accidente de muncă în combinat

Ziua Internaţională pentru Securitate şi Sănătate în Muncă, sărbătorită anual pe 28 aprilie, nu a fost nici pe departe un motiv de bucurie pentru combinatul siderurgic Arcelor Mittal Galaţi, deoarece, conform datelor prezentate de reprezentanţii Arcelor Mittal Galaţi, în primele patru luni ale acestui an, pe platforma combinatului au avut loc 10 accidente de muncă, din care unul mortal, un număr similar accidentelor înregistrate pe tot parcursul anului 2014. Situaţia a fost prezentată de Bruno Ribo, directorul general al Arcelor Mittal, ca fiind “dezastruoasă”, cu atât mai mult cu cât în perioada  2011-2013, timp de trei ani consecutiv, nu s-a înregistrat niciun accident de muncă în combinatul de la Galaţi. Conform datelor statitice ale combinatului, dinamica accidentelor de muncă din ultimii 10 ani se prezintă astfel: în 2006 s-au înregistrat 8 accidente de muncă, în 2007 – 3, 2008 - 2, 2009 – 2, în 2010 – 1, iar în 2011, 2012 şi 2013 nu s-a înregistrat niciun accident de muncă. Anul trecut, însă, s-au înregistrat 10 accidente de muncă, din care două mortale, iar în acest an, în doar patru luni, s-au înregsitrat alte 10 accidente de muncă pe platforma combinatului Arcelor Mittal Galaţi. În 80% din cazuri, accidentele din combinat au fost provocate de operaţiuni electrice şi/sau de strivirea victimelor de către utilaje grele, aflate în mişcare.  

Toate aceste date au fost prezentate la dezbaterea, cu angajaţii, pe care a avut-o, marţi, conducerea combinatului Arcelor Mittal Galaţi, dezbatere la care a fost invitat şi o parte din salariaţi.

 

Care sunt cazele accidentelor de muncă?

 

Conform directorului general al combinatului Arcelor Mittal Galaţi, Bruno Ribo, principalele cauze care au condus la producerea accidentelor sunt lipsa de respectare a măsurilor de securitate la locul de muncă, neînţelegerea riscurilor şi o pregătire insuficientă în privinţa regulilor cardinale de securitate a muncii. Totodată, statisticile au mai evidenţiat că majoritatea accidentelor sunt recurente, adică s-au mai înregistrat şi în trecut. 

„2015 nu a început bine, pentru că am avut aproximativ acelaşi număr de accidente ca în întreg anul 2014. Unul dintre acestea a fost mortal, motiv pentru care regretăm foarte mult. În 90% din cazuri credem că accidentele ar fi putut fi evitate, pentru că ele sunt legate de comportament. Dar comportamentul nu doar al muncitorilor, ci şi al managementului, care trebuie să definească reguli pe care muncitorii să le respecte, iar managerii trebuie să ofere mijloace, resurse, oamenilor, astfel încât aceştia să respecte aceste reguli. În 10% din cazuri, accidentele sunt legate de starea necorespunzătoare a echipamentului. În privinţa numărului mic de muncitori, care ar putea fi o cauză a accidentelor, nu este cazul, pentru că în 90% din accidente, la locul accidentului, în afară de victimă, mai erau 1-2 colegi de faţă. Dezamăgitor este că putem avea situaţii în care un coleg poate face o acţiune riscantă iar colegii ceilalţi nu îl opresc, nu îi spun nimic”.

Pe de altă parte, Dănuţ Blându, prim-vicepreşedinte al Sindicatului Solidaritatea din cadrul Arcelor Mittal Galaţi, spune că accidente de muncă sunt rezultatul stresului în care lucrează angajaţii, stres cauzat de perspectiva pierderii locului de muncă, de nivelul salarial insuficient raportat la volumul de muncă şi de faptul că sunt mutaţi de pe o secţie pe alta. "Noi am primit o statistică efectuată luna trecută în baza unor chestionare din care reieşea că angajaţii din combinat sunt stresaţi. Sunt multe cauzele acestui stres, care poate duce şi la accidentele de muncă. Norma de personal e din ce în ce mai subdimensionată, volumul de muncă e din ce în ce mai mare, oamenii au grija zilei de mâine... Sunt oameni foiţi, mutaţi de la o secţie la alta, şi astfel de probleme creează stres, care, indirect, poate conduce şi la apariţia accidentelor de muncă", spune sindicalistul.

 

Măsuri de securitate în muncă

 

“Noi am definit un set clar de acţiuni ca să ieşim din această spirală negativă, a acidentelor de muncă. Vorbim de un pachet de acţiuni “4+1” care definesc clar ce avem de făcut. Securitatea în muncă ţine de lucru în echipă, iar motto-ul nostru din acest an este «să ne sprijinim unii pe alţii pentru a ajunge cu toţii sănătoşi acasă». Călătoria către zero accidente de muncă este un drum lung, pe care l-am început în urmă cu mai mulţi ani. Suntem încrezători că, dacă implementăm setul de “ 4+1” acţiuni, vom stopa aceste accidente”, a mai declarat Bruno Ribo, directorul general al Arcelor Mittal Galaţi.   

Potrivit acestuia, în ultimii 5 ani, conducerea combinatului Arcelor Mittal Galaţi a investit aproape 33 de milioane de euro în programe şi măsuri de securitate la locul de muncă: în 2010 s-au investit 4,9 milioane de euro, în 2011 – 8,57 milioane de euro, în 2012 – 6,81 milioane euro, 2013 – 6,63 milioane euro, iar în 2014 – 6,065 milioane euro. „Am cheltuit direct 840 euro/ lucrător în fiecare an pentru sănătatea şi securitatea colegilor şi colaboratorilor noştri, dar cu toate acestea nu suntem pe direcţia bună, către zero accidente” a mai spus Ribo, adăugând: “Avem regulile cardinale în muncă, care sunt asigurarea noastră de viaţă, avem vizitele sănătăţii şi securităţii în muncă, ocazie de a învăţa şi de a afla situaţiile critice de la angajaţii noştri, avem pregătirea cu responsabilitate a lucrărilor cu întreaga echipă, evitarea repetării situaţiilor care au generat accidente de muncă, şi programul «Idei de progres», prin care lucrătorii sunt încurajaţi să-şi îmbunătăţească propria securitate. Până acum am cheltuit 300.000 euro ca bonusuri pentru aceste idei de progres”.


Articole înrudite