În primele zile de după minivacanţa de 1 Decembrie, medicii de familie şi pacienţii s-au luat cu mâinile de cap. Sistemul informatic de validare al cardului de asigurat, pe baza căruia se decontează toate serviciile medicale, mai mult nu merge. Sunt medici care abia l-au putut accesa seara un pic, iar alţii se plâng că dacă au noroc aşteaptă doar 30-45 de minute. „Sistemul nu a funcţionat nici ieri (miercuri -n.r.) de la ora 11. Nu, nu s-a mai putut valida nimic până la ora 17. Astăzi (n.r. - joi) de dimineaţă nu a funcţionat deloc, au sunat colegii din alte zone, nu a funcţionat nimic. Sala mea de consultaţii este plină, voi sta până la ora 19. Am întrebat specialiştii în IT, care spun că serverele care susţin programul, cele la Bucureşti, sunt depăşite tehnologic, capacitatea e mică, nu au bani de retehnologizare şi nu ştim ce să mai facem. Între timp, noi, medicii, pierdem bani deoarece serviciile nu ne sunt validate, iar pacienţii pierd timp“, a spus dr. Dumitru Mărăşescu, preşedintele filialei gălăţene a Patronatului Medicilor de Familie.
Alţi medici au fost un pic mai norocoşi. Au reuşit să valideze, după o lungă aşteptare, măcar un serviciu. Ca să nu mai piardă timp, dau reţetele offline, urmând ca în 72 de ore acestea să fie validate. Numai că nu prea sunt siguri că se va întâmpla asta şi s-au cam obişnuit ca, mai ales la sfârşit de săptămână, să facă servicii offline despre care nu prea ştiu dacă şi cum le vor fi validate. „Este a doua zi în care sistemul integrat SIUI mai mult nu merge. Au fost situaţii în care dacă voiam să folosim sistemul integrat online, pentru a folosi cardul şi a valida serviciile, trebuia să aşteptăm şi 30-45 de minute. De aceea, majoritatea medicilor au preferat să elibereze servicii în sistem offline, chiar dacă există riscul ca la raportarea de la sfârşitul lunii să se trezească că aceste servicii nu vor fi validate. O altă problemă semnalată de către pacienţi este că aceste reţete eliberate offline nu pot fi ridicate din farmacii până când medicul nu reuşeşte să le încarce online în SIUI. Noi, din păcate, ne-am obişnuit ca sistemul să aibă probleme de funcţionare, în special vinerea. Chiar este o glumă între medici - vinerea este black friday pentru noi, adică Casa de Asigurări validează la reducere serviciile oferite de medici, dar nu ne aşteptam ca şi miercurea sau joia să întâmpinăm aceste probleme”, a precizat dr. Valentin Boldea, medic de familie.
Casa de Asigurări de Sănătate a confirmat că într-adevăr sistemul merge mai greu deoarece se fac multe raportări, dar a infirmat blocarea permanentă a acestuia.