Implementarea Sistemelor de Taxare Automată a Titlurilor de Călătorie (Sistemul AFC sau E-Ticketing), de Informare a Pasagerilor şi Managementul Flotei va fi demarată în cel mai scurt timp datorită faptului că pe data de 06 decembrie 2017 contractul a fost semnat la sediul Primăriei Galaţi. Licitaţia pentru acest proiect a fost câştigată de Asocierea AEP Ticketing Solutions (Italia) – Certsign SA (România) – Swarco Traffic SRL (România) şi este ultima componentă a obiectivelor de investiţii finanţate prin Acordul de împrumut cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, în valoare totală de 100 milioane lei. Sistemul va include bilete cu coduri de bare, care vor putea fi furnizate pe hârtie sau pe un telefon mobil (m-ticket). Va exista şi un smart card de transport cu sigla Municipiului Galaţi care va permite încărcarea de titluri de transport public temporare. Toate titlurile de călătorie, fie bilete pe hârtie sau m-ticket, fie smartcarduri nominale (abonamentele) sau nenominale, vor fi validate la urcarea în mijlocul de transport la validatoarele contactless ce vor fi instalate în fiecare mijloc de transport public. Odată ce se va implementa acest proiect, şoferii de la Transurb nu vor mai putea vinde sau emite bilete.
”Vor fi amplasate în staţiile de autobuz douăzeci de automate de vânzare a biletelor”
”Elementul de noutate pe care îl va aduce acest sistem este faptul că putem trece şi noi la un sistem de bilete temporare şi nu per călătorie, ceea ce înseamnă că cetăţeanul gălăţean care va fi nevoit să plece dintr-o parte a Galaţiului şi să ajungă în cealaltă, dacă e nevoit să folosească unul, două sau trei mijloace de transport diferite, va plăti o singură călătorie nu ca acum, două, trei bilete căt era nevoit să scoată. În perioada de maxim o oră atât cât este biletul sau cât va fi biletul temporar, vei putea să călătoreşti dintr-o parte în cealaltă parte a Galaţiului sau să te şi întorci înapoi dacă ţi-ai rezolvat treaba, cu un singur bilet pe care-l vei achiziţiona. Pentru a putea face acest sistem, sau implementa acest sistem, vor fi amplasate în staţiile de autobuz douăzeci de automate de vânzare a biletelor şi un număr de alte şaizeci de dispencere. Diferenţa dintre cele două este dată de faptul că la automate vei putea plăti atât cu cash cât şi cu cardul, vei putea scoate abonamentul pentru care optezi, vei putea încărca acest abonament dacă ţi-a expirat la o lună sau ţi-ai pus o anumită sumă de bani pe acest card pe care ţi-l va emite automatul şi vrei să ţi-l reîncarci, ăsta este unul dintre punctele în care poţi face lucrul acesta. (...) Fiecare mijloc de transport în comun va fi dotat cu validatoare ale acestor bilete ceea ce înseamnă că, odată ce ţi-ai achiziţionat biletul, el se activează în momentul în care îl validezi în interiorul autobuzului sau tramvaiului la aceste validatoare. Un alt element pe care îl conţine acest sistem, este sistemul de numărare a călătorilor care au acces sau urcă în mijloacele de transport asta pentru a vedea sau avea şi noi o evidenţă între câţi plătesc şi câţi circulă efectiv, pentru că, în urma unei evidenţe de genul acesta ştim şi noi care sunt traseele unde am putea înteţi verficările sau eu ştiu pentru a ajusta sistemul dacă e nevoie”, a explicat primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu.
”Cei care nu se vor bucura de asta, sunt cei care nu vor să plătească”
Edilul a mai menţionat că toate mijloacele de transport vor fi dotate cu camere de luat vederi pentru protecţia cetăţenilor, şi pentru a vedea ce se întâmplă sau cine, ce distruge prin mijloacele de transport pe de o parte şi nu în ultimul rând toate mijloacele de transport vor fi dotate cu un sistem de monitorizare GPS, care ne va putea spune în timp real unde se află fiecare mijloc de transport în comun. Nu în ultimul rând, E-Ticketing-ul aduce şi un sistem de informare al cetăţenilor care va fi implementat într-o proporţie de 80-90% din staţii ce vor fi dotate cu un sistem de afişaj pe trei rânduri care va prezenta în timp real cetăţeanului ce traseu vine şi în cât timp.
Reprezentantul Asocierii AEP Ticketing Solutions (Italia) – Certsign SA (România) – Swarco Traffic SRL (România), Giampiero Luzzi, care a a afirmat că ” Dacă noi, în viitor, ne străduim să adăugăm mai multe puncte de vânzare cu card, asta o să fie o soluţie, cum spun americanii, scalabilă astfel încât o să fie posibil să trecem de la o configuraţie la alta cu un cost practic zero. Deci o să fie posibilă în orice moment upgradarea lor. În momentul de faţă. ne-am gândit, adică Primăria Galaţi s-a gândit. să împărţim douăzeci de automate la şaizeci de dispencere. Practic, acesta este viitorul şi pentru transportul în comun şi noi credem că o să fie un mare avantaj pentru cetăţeni”.
Sistemul ce se va implementa la Galaţi va fi unul din cele mai bune de la noi din ţară, datorită tehnologiei care avansează de la o zi la alta. ”Doresc să confirm faptul că şi consorţiul nostru şi partenerii noştrii au tot interesul să terminăm proiectul în cel mai scurt timp posibil. Noi trebuie să ajungem cu un sistem perfect funcţional, ca să fie pe măsura cetăţenilor din Galaţi şi pe măsura Primăriei. Dacă soluţia va fi implementată într-un mod corect, toţi cetăţenii se vor bucura de asta. Cei care nu se vor bucura de asta, sunt cei care nu vor să plătească, dar de acum încolo va fi foarte greu, pentru ca ei să nu mai plătească. Tehnologia evoluează în continuu şi ceea ce pot spune e că sistemul de la Galaţi o să fie cel mai modern pe care îl vom avea în momentul de faţă în România”, a mai declarat Giampiero Luzzi.