Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Galaţi a desfăşurat, în perioada aprilie - iunie 2021, 437 de acţiuni de verificare, având la bază 17 tematici naţionale sau proprii de control şi soluţionarea a 286 de sesizări şi reclamaţii primite din partea consumatorilor, finalizate în proporţie de 99%. În acelaşi interval de timp, au fost realizate 350 de acţiuni de informare, educare şi consiliere a consumatorilor şi operatorilor economici privind modificările legislative în domeniu.
În detaliu, în ceea ce priveşte activitatea de control, CJPC Galaţi a desfăşurat în perioada menţionată 420 de acţiuni de supraveghere a calităţii produselor şi serviciilor structurate astfel: pe piaţa produselor alimentare - 33% din numărul total al acţiunilor, pe cea a produselor nealimentare - 34%, pe cea a prestărilor de servicii - 30%, iar în domeniul serviciilor şi produselor financiare - 3%. În urma acestora, au fost aplicate 145 amenzi contravenţionale, în valoare de 382.900 lei, şi 151 de avertismente.
Sancţiunilor menţionate li s-au adăugat şi măsuri complementare de oprire definitivă de la comercializare a unor produse în valoare de circa 14.000 lei şi de oprire temporară de la comercializare a unor produse în valoare de peste 290.000 lei. În urma controalelor realizate în această perioadă, consumatorii au fost despăgubiţi cu sume care se ridică la un total de peste 140.000 lei.
Structura verificărilor realizate de comisarii CJPC Galaţi, din punctul de vedere al tematicii abordate este următoarea:
Produse alimentare:
- respectarea prevederilor legale privind conformitatea, modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare a produselor pe bază de grăsimi vegetale şi a produselor pe bază de amestecuri de grăsimi vegetale şi animale.
- respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea, conformitatea, modul de etichetare, prezentare şi publicitate a laptelui de consum, a produselor lactate, lapte conservat, parţial sau integral deshidratat, lapte pentru cafea.
- respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea legumelor şi fructelor proaspete.
- respectarea prevederilor legale, conformitatea, şi modul de etichetare, prezentare publicitate şi comercializare a produselor alimentare specifice sărbătorilor pascale (carne preambalată, ouă, vopsea de ouă, ciocolată şi produse din cacao, tablete şi figurine pe bază de cacao şi grasimi vegetale, produse de patiserie, vin.
- respectarea prevederilor legale referitoare la modul de etichetare, publicitate şi comercializare a peştelui, preparatelor din peşte şi conservelor din peşte.
Produse nealimentare:
- respectarea prevederilor legale privind conformitatea, publicitatea, comercializarea produselor/articolelor pentru pescuit, produselor/articolelor de plajă şi ochelari de soare.
- respectarea prevederilor legale la vânzarea autovehiculelor noi cu motoare termice/ hybrid/ electrice prin intermediul reprezentanţelor, reţelelor de dealeri auto, parcurilor auto, site-urilor de profil.
- respectarea prevederilor legale privind conformitatea, modul de etichetare, prezentare, publicitate si comercializare a articolelor de grădinărit (unelte, furtune, instalaţii de udat) şi a mobilierului de grădină.
- respectarea prevederilor legale la comercializarea articolelor de încălţăminte.
- respectarea prevederilor legale privind siguranţa jucăriilor.
- respectarea prevederilor legale la comercializarea mănuşilor şi măştilor de unică folosinţă.
- respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea materialelor de constructii, produse pentru amenajari interioare si exterioare, articole instalatii, articole sanitare.
- respectarea prevederilor legale la comercializarea anvelopelor noi.
Prestări servicii:
- respectarea prevederilor legale la prestatorii de servicii de estetică şi igienă personală–frizerie, coafură, manichiură, pedichiură, cosmetică/tratamente cosmetice, piercing, tatuaje etc.
- respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la prestarea serviciilor de către agenţiile imobiliare.
- respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la prestarea serviciilor de schimb valutar.
- respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la service-urile auto şi la comercializarea/promovarea autoturismelor şi pieselor auto în cadrul spaţiilor aferente showroom-urilor.
Principalele abateri constatate au fost:
- prezenţa la vânzare a unor produse cu data limită sau data durabilităţii minimale de consum depăşită, cu abateri de la parametrii de securitate prevăzuţi sau de la caracteristicile calitative declarate;
- nerespectarea obligaţiilor ce revin operatorilor economici de a informa corect şi complet consumatorii cu privire la caracteristicile esenţiale ale produselor şi serviciilor comercializate;
- nerespectarea condiţiilor de depozitare, expunere la vânzare, prevăzute pentru menţinerea însuşirilor calitative ale produselor;
- neremedierea produselor în termenul stabilit, în cazul produselor de folosinţă îndelungată; refuzul vânzătorului de a prelua produsele defecte în garanţie spre a fi transmise unităţilor service;
- refuzul înlocuirii produselor/serviciilor sau restituirea contravalorii, deşi consumatorul este îndreptăţit la aceasta;
- utilizarea de practici comerciale incorecte la prezentarea ofertelor şi comercializarea produselor şi serviciilor;
- nerespectarea clauzelor contractuale.
În ceea ce priveşte cele 286 de sesizări şi reclamaţii primite de la consumatori, acestea au avut următoarea structură: 11 % - produse alimentare; 34 % - produse nealimentare; 50 % - prestări servicii; 5 % - servicii şi produse financiare, informează CJPC Galaţi.