Circa 800.000 de euro, bani europeni, au fost cheltuiţi aiurea la Galaţi, în 2009, pentru construcţia unui port de ambarcţiuni care nu numai că nu a fost profitabil, dar a adus şi pierderi. Acum Primăria caută bani, alţi bani, pentru a-l muta. S-a ajuns la concluzia că din start zona de amplasare nu a fost cea mai fericită.
Investiţia a fost făcută cu fonduri direcţionate de Elena Udrea, prin Ministerul Dezvoltării, pe care atunci îl conducea, şi chiar ea a şi inaugurat portul. Portul de ambarcaţiuni a fost distrus de sloiurile de gheaţă în 2012, deoarece nimeni nu s-a învrednicit să spargă blocurile şi să le redirijeze, şi de atunci portul funcţionează la nici jumătate din capacitate.
„După cum se ştie, portul a fost făcut pe fonduri europene şi avea 80 de locuri de ambarcare. Acum are 30 de locuri disponibile. Totul s-a deteriorat în iarna lui 2012, când a fost îngheţul de Dunăre. Nu s-a mai intervenit deloc, decât ceea ce a mai putut face instituţia noastră, care este una subordonată Primăriei. Portul este terminat 70-80%, acum vorbind. Dacă s-ar repara ar exista mai multe cereri. Acum oamenii nu mai au nici siguranţa de la începutul dării în folosinţă, unii nu mai au încredere. Sunt valurile care îl ondulează total, se lovesc ambarcaţiunile de ponton, se sparg, deci nu este ceva sigur”, a spus Doru Chiriac, administratorul portului de ambarcaţiuni mici de la Galaţi.
Actuala administraţie a luat în calcul şi zona şi costurile şi tot ce înseamnă reabilitare şi a ajuns la concluzia că mai bine mută portul într-o zonă mai ferită de curenţii Dunării. O reparare nu ar garanta că banii nu sunt chetuiţi degeaba.
„De-a lungul timpului au existat mai multe iniţiative pentru reabilitarea portului de mici ambarcaţiuni din Galaţi. Din păcate, s-a ajuns la concluzia că el se află într-o zonă nefavorabilă, unde există o serie de fenomene ce ţin de natură, dovada faptului că în 2012, după inundaţii şi sloiurile care au curs pe Dunăre, s-au produs acele pagube. În acest moment specialiştii Primăriei Galaţi lucrează la un plan de relocare a acestui port de ambarcaţiuni. Se doreşte ca acesta să fie mutat într-o zonă care să fie mai ferită. Se vor găsi ulterior şi sursele de finanţare, dar până atunci vom funcţiona cu ceea ce avem în acest moment. Relocarea se doreşte a fi făcută nu neapărat din cauza faptului că reparaţiile ar fi costisitoare, dar, cum portul se află într-o zonă care este supusă unor fenomene cărora nu cred că le putem face faţă, este mai bine să fie mutat undeva unde să fie protejat”, a declarat Raluca Ardean, purtătorul de cuvânt al Primăriei Galaţi.
Potrivit informaţiilor furnizate de reprezentanţii Primăriei Galaţi, Portul de mici ambarcaţiuni a fost dat în concesiune către municipalitate iar acum este în administrarea Societăţii de Gospodărire Urbană.Taxa care se percepe pentru locurile disponibile este în funcţie de lungimea bărcilor şi variază de la 302 la 660 lei pe lună.
Portul devine funcţional în luna aprilie-mai şi de regulă poate fi folosit, în funcţie de vreme, până la finele lunii noiembrie. Anul acesta au fost înregistrate 21 de contracte de închiriere, iar dintre acestea acum mai sunt valabile doar 8. Anul acesta, până la 30 august au fost încasări de 17.646 de lei şi pierderi de 65.765 de lei.