Potrivit noii legi a pensilor, începând de le 1 septembrie 2024, în cazul pensionarii stabiliţi în străinătate (nerezidenţi) trebuie să transmită semestrial către Casa de Pensii un certificat de viaţă. Ei trebuie să trimită acest certificat, din proprie iniţiativă, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an, informează Casa Judeţeană de Pensii Galaţi.
Este vorba despre români care iau pensia în România şi au plecat din ţară.
Certificatul de viaţă trebuie semnat în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de şedere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând că pensionarul e viu.
Sintagma "autorităţi legale" se referă la instituţii de pensii, autorităţi administrative locale, oficii consulare, notari publici, avocaţi, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reşedintă, birouri ale Patronatelor cu care Casa Naţională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Naţional de Asistenţă Socială (INAS) din Italia, Institutul National Confederal de Asistentă (INCA) din Italia si Institutul de Tutelă şi Asistenţă a Muncitorilor (ITAL - UIL) din Italia, etc.
În situaţia în care nu se prezintă certificatul de viaţă în termenul indicat, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna urmatoare expirării termenelor prevazute mai sus (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an).
Reluarea plăţii drepturilor de pensie se va face după transmiterea certificatului de viaţă, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripţie.
Modelul noului certificat de viaţă (RO/DE, RO/EN, RO/ES, RO/FR, RO/HU, RO/IT) a fost aprobat prin Ordinul Presedintelui CNPP nr. 874/26.06.2024 privind reglementarea modalitatilor de certificare a copiilor documentelor care atestă
vechimea în muncă realizat anterior datei de 1 aprilie 2001 şi a copiilor documentelor care atestă perioadele asimilate, precum şi a existenţiei beneficiarilor nerezidenţi, publicat, la data de 09.07.2024, in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651.
”Precizăm că beneficiarii nerezidenţi aflaşi în plată pot utiliza, ca mijloc alternativ de verificare administrativă, modelul anterior de certificat de viaţă (RO/ES, RO/IT, RO/EN, RO/DE, RO/FR) prevăzut in Ordinul Presedintelui CNPP nr. 865/29.11.2023. Astfel, în cazul beneficiarilor nerezidenţi aflaţi în plată, în aplicarea Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, certificatul de viaţă (model nou sau vechi) se va transmite până la data de 30 septembrie 2024”, informează Casa de Pensii Galaţi.
Transmiterea certificatului de viaţă către Casa Judeţeană de Pensii Galaţi se poate face prin orice mijloace de comunicare, respectiv poştă (pe adresa institutiei: Galaţi, Strada Ştiinţei, nr.97, cod postal 800189, România), fax: +40236470177, e-mail:
”Precizăm că, în cazul noilor beneficiari nerezidenţi, dacă între data depunerii cererii de pensionare şi data primei pläţi a pensiei stabilite prin decizia de acordare a unor drepturi de pensie s-au scurs mai mult de 6 luni, casa teritorială de pensii competentă va transmite, împreună cu decizia de acordare a unor drepturi de pensie şi cu o adresă de informare, un exemplar al certificatului de viaţă, urmând ca prima plată a drepturilor de pensie să se efectueze, în acest caz, după primirea exemplarului completat al certificatului, semnat şi ştampilat, care atestă faptut că beneficiarul este în viaţă. Modelul noului certificat de viaţă se poate descarca accesand site-ul oficial al Casei Jedetene de Pensii Galati: www.cipgalati.ro, sectiunea Formulare/Pensii/Serviciul Pensii Internationale/Certificate de viata”, mai informează Casa Judeţeană de Pensii Galaţi.