19 MARTIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Damen se apucă de construit o nouă clasă de nave şi fundaţii plutitoare pentru turbine eoliene
Damen se apucă de construit o nouă clasă de nave şi fundaţii plutitoare pentru turbine eoliene

Compania Damen Shipyards a anunţat, marţi, 20 septembrie 2022, că dezvoltă o nouă clasă de nave care va fi capabilă să sprijine următoarea mare dezvoltare în domeniul eolian offshore. Este vorba despre lansarea de turbine eoliene plutitoare offshore la scară largă (FOWT). Prognozele indică faptul că până în 2050 peste 200 GW de noi FOWT vor fi în funcţiune, echivalentul a aproximativ 13.500 de unităţi care împreună vor aduce o contribuţie semnificativă la tranziţia la energie curată.
Având în vedere dimensiunea turbinelor şi adâncimea apei în care vor fi poziţionate, aceste FOWT-uri vor necesita lanţuri şi ancore de dimensiuni fără precedent. Chiar şi o singură instalaţie care începe să tragă o ancoră în sensul vântului faţă de altele ar putea avea un impact grav asupra producţiei unui întreg parc eolian, aşa că sistemele de ancorare nu trebuie să lase nimic la voia întâmplării. Cercetările indică faptul că fiecare FOWT va necesita între trei şi şase ancore fiecare. În timp ce tehnologiile de ancorare vor rămâne aproape aceleaşi, navele necesare pentru a le manipula vor trebui să fie mult mai mari decât navele de manipulare a ancorelor de astăzi. Şi având în vedere cererea proiectată pentru serviciile lor, acestea vor trebui, de asemenea, să fie excepţional de eficiente.
„În cooperare cu furnizorii şi operatorii de nave, Damen lucrează acum la o nouă clasă de nave care va fi capabilă să răspundă acestei nevoi. Ca grup integrat de cercetare şi dezvoltare, proiectare, inginerie şi construcţii navale, are toate resursele necesare pentru a face faţă acestei provocări. Are chiar şi propria sa unitate de producţie de ancoră şi lanţ”, se arată într-un comunicat al companiei olandeze.
Damen este, de asemenea, în discuţii cu alţi furnizori cu privire la noi sisteme de punte care pot accelera încărcarea lanţului, a frânghiei sintetice, a sârmei de oţel, a greutăţilor în bloc şi a altor componente posibile ale liniei de acostare în port, menţinând în acelaşi timp siguranţa, o consideraţie majoră având în vedere dimensiunile şi greutăţile fiind contemplat.
Facilitatea de construcţii offshore a Damen de la Damen Shipyards Mangalia, România, va juca, de asemenea, un rol în dezvoltarea pieţei eoliene offshore plutitoare. Şantierul de la Mangalia este bine poziţionat şi echipat pentru a produce un număr mare de fundaţii plutitoare pe care vor fi montate turbinele, spun reprezentanţii Damen.
„Există multe variabile legate de noul concept de navă încă de evaluat şi explorat, nu în ultimul rând natura finală a sistemelor de ancorare FOWT”, spune Wijtze van der Leij, directorul de dezvoltare a afacerilor Damen Offshore Wind. „Dacă un număr mai mare de ancore şi lanţuri mai uşoare pe turbină sunt considerate superioare decât mai puţine, dar mai mari, designul navei se va adapta în consecinţă. Dar, indiferent de rezultat, creşterea rapidă în sectorul turbinelor eoliene offshore este aproape, iar la Damen lucrăm din greu acum la soluţiile care vor sprijini această creştere în moduri care sunt atât economice, cât şi durabile.”


Articole înrudite