18 MARTIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Curtea de Conturi a României a dat publicităţii raportul pe anul 2010, care a fost aprobat în plenul Curţii pe 19 decembrie 2011. Unul dintre capitole face referire la controlul care a vizat APDM Galaţi, unde au fost descoperite mai multe nereguli. Trebuie făcută precizarea că pe tot parcursul anului 2010 conducerea APDM a fost asigurată de Mihai Ochialbescu. Acesta fusese numit director general la începutul anului 2009, imediat după preluarea puterii de către PDL, şi a fost schimbat cu George Petcu în luna iulie a anului trecut. Mihai Ochialbescu a rămas totuşi în companie, unde ocupă funcţia de director tehnic.
După cum se ştie, Compania Naţională “Administraţia Porturilor Dunării Maritime” SA Galaţi îndeplineşte funcţia de autoritate portuară în limitele terenurilor portuare, a limitelor radelor portuare şi a infrastructurii de transport naval, stabilite de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi are sucursale la Tulcea şi Brăila. Compania gestionează întreaga infrastructură portuară situată pe Dunărea maritimă, însemnând teren portuar în suprafaţa de 1.659.328 mp şi front de acostare în lungime totală de 12.828 mile, incluzând porturile Galaţi, Brăila, Tulcea, cu subsidiarele Hârşova, Isaccea, Mahmudia şi braţele secundare Măcin, Chilia şi Sf. Gheorghe.

Organizare deficitară

Curtea de conturi a evaluat sistemele de management şi control intern (inclusiv audit intern) pe anul 2010 şi în raport precizează că „a constatat organizarea şi funcţionarea sistemului de control intern în mod deficitar”. În raport se precizează o serie întreagă de deficienţe: nu s-au constituit comisii/grupuri de lucru cu atribuţii de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică cu privire la sistemele proprii de control managerial; nu au fost stabilite obiectivele generale şi obiectivele specifice; nu au fost stabilite funcţiile sensibile; nu au fost monitorizate şi evaluate sistematic riscurile; nu a fost completat registrul riscurilor; nu au fost identificate activităţile procedurale; nu au fost elaborate şi aprobate instrucţiunile de lucru; nu au fost stabiliţi indicatorii de performanţă; nu au fost elaborate şi aprobate programele de dezvoltare a sistemelor de control managerial; nu a fost realizat un sistem de monitorizare pe verticală a modului de implementare a sistemelor de control managerial la entităţile aflate în subordine/coordonare.

Contracte fără garanţii sau penalităţi şi plăţi nelegale

În ceea ce priveşte calitatea gestiunii economico-financiare, s-a constatat că nu au fost constituite garanţii pentru plata obligaţiilor contractuale în cazul a 7 contracte de închiriere/concesionare a terenurilor, încheiate cu agenţi economici, nerespectându-se astfel prevederile legale privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică şi prevederile legale privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare.
De asemenea, conducerii APDM Galaţi de la acea vreme i se impută necalcularea, neînregistrarea şi neîncasarea penalităţilor pentru nerespectarea termenelor de plată în cazul a 14 contracte de închiriere a terenului portuar şi, respectiv, contracte de prestări de servicii încheiate cu diverşi agenţi economici, nerespectându-se astfel prevederile legale privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică, şi prevederile legale privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile.
În urma controlului Curţii de Conturi s-au constatat plăti nelegale reprezentând indemnizaţii lunare plătite membrilor comisiei de pregătire a procesului de privatizare şi secretariatului acesteia în perioada 2009-2010, în condiţiile în care, potrivit legii, procedurile de admitere la tranzacţionare au avut ca termen de finalizare data de 31 decembrie 2008, nerespectându-se astfel prevederile legale privind accelerarea procesului de privatizare şi aprobarea primei etape a strategiei de privatizare a unor societăţi comerciale aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Valoarea estimativă a erorilor/abaterilor constatate însumează 512 mii lei, din care: 148 mii lei venituri suplimentare datorate bugetului companiei şi 364 mii lei prejudicii.

Banii jos!

Concluzia Curţii de Conturi este aceea că APDM nu a gestionat în condiţii de calitate activitatea economico-financiară şi a recomandat stabilirea întinderii prejudiciului rezultat din efectuarea unor plăti nelegale reprezentând indemnizaţiile lunare pentru membrii comisiei de pregătire a procesului de privatizare şi pentru secretariatul acesteia şi recuperarea acestuia. De asemea, recomandă „stabilirea, prin extinderea verificării, a veniturilor nestabilite, nefacturate, neînregistrate şi neîncasate din penalităţi pentru nerespectarea termenelor de plată a prestaţiilor efectuate potrivit clauzelor contractuale, precum şi recuperarea acestuia”.

Contestaţia APDM a fost respinsă

Pentru valorificarea constatărilor, Curtea de Conturi a emis decizie prin care au fost dispuse 4 măsuri pe care Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Maritime” SA Galaţi trebuie să le ducă la îndeplinire în vederea înlăturării abaterilor constatate. Conducerea APDM a formulat obiecţiuni la procesul-verbal de constatare şi a contestat măsura dispusă în decizie referitoare la stabilirea întinderii prejudiciului rezultat din efectuarea unor plăti nelegale reprezentând indemnizaţiile lunare pentru membrii comisiei de pregătire a procesului de privatizare şi pentru secretariatul acesteia şi recuperarea acestuia, dar comisia de soluţionare a contestaţiilor a respins contestaţia.


Articole înrudite