Circa 50 de autoturisme şi o motocicletă au pornit în coloană, cu avariile puse şi cu 20-30 km/h de la pădrea Gârboavele spre Cuca, pe DN 24 D, într-o mişcare de protest menită să atragă atenţia autorităţilor asupra stării în care se găseşte DN 24 D. Protestul s-a desfăşurat duminică, 10 septembrie 2017. ”Nici nu ar trebui să se numească drum naţional. Este prea îngust, dar mai ales, este plin de gropi şi de peticeli. Drumul acesta nu a fost reabilitat cap-coadă de de 25 de ani, din peticeală în peticeală, aşa au mers lucrurile. Dacă tot plătim taxe măcar să mergem pe drumuri sigure, fără risc de accident. Nu mai spun că noi, cei care circulăm frecvent pe acest drum, ne-am săturat să ne reparăm mereu maşinile“, a spus Florin Vad, iniţiatorul protestului. Pe parbrize sau lunete, şoferii care au participat la protest au avut lipte afişe prin care cereau asfaltarea întregului DN 24 D sau purtau doliu şi au scris ”RIP, DN 24D”.
CNAIR consideră că afirmaţiile făcute de protestatari sunt doar în parte obiective
Urmare a acestor acţiuni de protest, administratorul drumului, CNAIR - Direcţia Regională Drumuri şi Poduri Iaşi, a ieşit cu explicaţii publice şi cu promisiuni. ”DN24D a fost preluat de la Consiliul Judeţean Galaţi în anul 2009. In procesul verbal de constatare şi identificare nr. 2467/24.02.2008 s-a menţionat că partea carosabilă are degradări importante de tipul gropi, crăpături şi fisuri, pelade şi burduşiri, ceea ce-l făcea incompatibil cu clasificarea de DRUM NAŢIONAL. Având în vedere elementele geometrice ale drumului, clasa tehnică, precum şi zestrea precară existentă pe DN 24D, pentru a atinge parametrii unui drum naţional ar fi necesară modernizarea acestuia, ceea ce ar presupune alocarea unor fonduri însemnate, în detrimentul altor lucrări prioritare la nivel judeţean şi naţional. De la preluare, pe DN24D nu s-au executat lucrări de întreţinere periodică, ci numai lucrări de plombări gropi. În perioada 2015 – 2017, pe acest drum au fost executate lucrări de întreţinere curentă, constând în reparaţii pe suprafeţe izolate, cu terţi şi în regie proprie, de către S.D.N. Galaţi şi respectiv S.D.N. Bârlad. În cursul acestui an, înainte de protestele utilizatorilor, pe acest drum naţional au fost mobilizate mai multe echipe de drumari care au executat lucrări de reparaţii. Astfel, până în ziua de 10 septembrie a.c. au fost efectuate reparaţii pe suprafeţe întinse pe sectorul cuprins între km 84+000 – 9+000, fiind eliminate zonele cu denivelari şi gropi apropiate.
De asemenea, pe lângă reparaţiile asfaltice, au fost executate şi lucrări de toaletare a zonei drumului, astfel încât să se asigure vizibilitatea în curbe, unde până acum vizibilitatea era redusă, fapt care credem că sporeşte siguranţa circulaţiei. Pentru perioada imediat următoare avem stabilit un program de continuare a reparaţiilor pe toate drumurile din administrare, astfel încât lucrările să se încheie în cel mai scurt timp. În acest sens, a fost deplasată Trusa de aşternere mixtură asfaltică de la DRDP Iaşi în cadrul SDN Galaţi, cu care vor fi turnate covoare care să acopere zonele cu gropi apropiate. Totodată vom continua marcarea drumurilor naţionale, operaţiune desfăşurată deja în aceste zile, astfel încât să fie asigurată vizibilitatea pe timp de ceaţă şi de noapte. În cursul anului 2016 au fost turnate covoare asfaltice pe DN 26, pe sectorul Vânători – Tuluceşti, iar în acest an au fost turnate covoare pe DN 25, pe sectorul Barcea – Umbrăreşti, lucrări executate cu terţii printr-un Contract subsecvent. Pentru anul 2018, au fost demarate activităţile de încheiere a unui nou contract subsecvent, în care sunt prevăzute turnări de covoare asfaltice, pe DN 24D, pe un sector de 20 km, în special în zonele cu denivelări şi făgaşe. De asemenea, pe lângă proiectul amintit, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi pregăteşte şi Programul lucrărilor ce vor fi executate în perioada 2018 – 2020. În acest sens, pentru 210 km de drumuri naţionale din judeţul Galaţi, este în lucru o procedură de achiziţie unde sunt prevăzute lucrări de aşternere covoare, tratamente bituminoase şi şlamuri bituminoase. Avem convingerea că şi acest program va fi realizat la maxim, aşa cum a fost realizat şi programul aprobat pentru perioada 2015 – 2017. Menţionăm că D.R.D.P. Iaşi a propus în programele de proiectare de RK efectuarea expertizei tehnice „Reabilitare DN 24D km. 0+000 – 84 +740, Bârlad – intersecţie DN 26”, necesară elaborării proiectului în faza D.A.L.I. Acestea sunt câteva informaţii care demonstrează că afirmaţiile făcute de utilizatori sunt doar în parte obiective, nefiind legate de priorităţile pe care administratorul drumurilor naţionale trebuie să le aibă în vedere la folosirea fondurilor alocate din bugetul de stat. Dintr-o analiză obiectivă a importanţei acordate drumurilor naţionale din judeţul Galaţi se poate constata că aici sunt rezultate net superioare celorlalte judeţe din Moldova, ceea ce demonstrează sprijinul de care s-a bucurat în ultimii cinci ani din partea conducerii Guvernului României, a Ministerului Transporturilor, C.N.A.I.R. S.A. şi în consecinţă şi a D.R.D.P. Iaşi”, se arată într-un comunicat de presă al CNAIR - Direcţia Regională Drumuri şi Poduri Iaşi, administratorul drumului DN24D.