20 FEBRUARIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
A fost stabilită cauza accidentului feroviar de la Galaţi, în care a murit ceferista Gina Basoc
A fost stabilită cauza accidentului feroviar de la Galaţi, în care a murit ceferista Gina Basoc

În urmă cu aproape doi ani, la Galaţi avea loc un accident feroviar, în urma căruia conductorul de tren Gina Basoc şi-a pierdut viaţa. Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER a desfăşurat o acţiune de investigare în cazul accidentului produs la data de 25 martie 2023, ora 19:20, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Galaţi, în staţia CF Galaţi, când la manevra de cuplare a unei locomotive EC 128 (aparţinând SNTFC „CFR Călători” SA - Depoul Galaţi), cu un vagon de călători, în vederea formării trenului de călători Regio nr.7576, ce urma să plece în direcţia Mărăşeşti, aceasta s-a tamponat violent cu vagonul. În urma impactului au fost rănite patru persoane, mecanicul de locomotivă, un şef de tren, un conductor de tren şi o persoană care se afla în vagonul de călători. După transferul acestora la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Galaţi, conductorul de tren Gina Basoc a decedat.

De asemenea, au fost înregistrate avarii la locomotivă, la vagon, la linia de contact şi la instalaţia SCB.

Locomotiva a accelerat ”necomandat şi necontrolabil”

Potrivit raportului de investigaţie, principala cauză este funcţionarea necorespunzătoare a graduatorului montat pe locomotivă, la Reloc Craiova, de către firma INDA SRL.

”Cauza directă a accidentului feroviar a constituit-o imposibilitatea adaptării vitezei vehiculului de către operatorul uman la spaţiul rezervat manevrei, din cauza funcţionării necorespunzătoare a sistemului de acţionare a graduatorului locomotivei EA 515. Comisia de investigare a identificat următorii factori care au contribuit la producerea accidentului feroviar:
– nesiguranţa în exploatare a echipamentului SAGMA 0,5/110 în cazul producerii unor defecte în echipamentul intern şi/sau în schema electrică de comandă a graduatorului în care este conectat;
– protecţia inadecvată la perturbaţii electromagnetice a echipamentului SAGMA 0,5/110 în raport cu standardele aplicabile domeniului feroviar;
– conectarea neconformă cu prevederile din specificaţia tehnică a producătorului a echipamentului SAGMA 0,5/110 în schema electrică de acţionare a graduatorului, prin omiterea conectării bornelor 15 şi 16 ale echipamentului, destinate treptelor 2 şi 3 ale controlerului”, se arată în raportul investigaţiei.

Investigarea accidentului a durat aproape doi ani

Investigarea accidentului a întâmpinat greutăţi chiar dacă: ”Părţile implicate au colaborat bine cu comisia de investigare punând la dispoziţia acesteia documentele şi înregistrările solicitate, cu excepţia INDA (producătorul echipamentului de acţionare a graduatorului cu motor asincron – SAGMA cu care a fost echipată locomotiva EC 128), care nu a furnizat până la această dată, documentele/informaţiile, solicitate de comisia de investigare, legate de acest echipament. Din acest motiv, comisia de investigare a fost nevoită să utilizeze informaţii şi documente puse la dispoziţie de INDA cu ocazia investigaţiei efectuate pentru accidentul feroviar produs la data de 29.11.2016 în halta de mişcare Bârseşti, accident produs în condiţii asemănătoare în care a fost implicată o locomotivă echipată cu acelaşi tip de sistem de acţionare a motorului asincron”, se arată în documentul AGIFER.

În plus, în condiţiile în care în urma producerii accidentului a rezultat şi decesul unei persoane, investigaţia s-a desfăşurat în paralel cu ancheta penală. Astfel, unele culegeri de probe şi verificări s-au făcut în paralel cu experţii desemnaţi de organul de cercetare penală, iar accesul comisiei de investigare la locomotiva EC 128 a fost condiţionat de acordul şi prezenţa acestora.

Un alt impediment în derularea investigaţiei a fost acela că locomotiva EC 128 a fost avariată în proporţie de 30%, fiind distruse instalaţiile de captare a energiei electrice, instalaţiile de comandă din postul de conducere şi SAB-ul de la osia nr. 2, motiv pentru care nu s-au putut face probe dinamice şi interpretarea parametrilor rezultaţi şi înregistraţi la aceasta. De aceea, comisia de investigare şi părţile implicate au procedat la efectuarea anumitor probe şi constatări la locomotiva EC 077, care avea caracteristici tehnice identice. Având în vedere că avariile suferite la locomotiva EC 128 nu permiteau verificarea în regim dinamic a echipamentului SAGMA seria 070/2006, acesta a fost mutat pe locomotiva EC 077, în vederea efectuării probelor de parcurs cu aceasta. Probele s-au desfăşurat în linie curentă între staţiile CFR Făurei şi Cireşu.

Au mai fost incidente similare anterioare, însă conducerea CFR Călători a preferat să le treacă cu vederea şi iată că această lipsă de măsuri a dus la decesul Ginei Basoc.

Disfuncţionalităţile constatate la acest accident feroviar fuseseră depistate şi la echipamentul SAGMA care a echipat locomotiva EA 515 a CFR Marfă implicată în accidentul produs la data de 29 noiembrie 2016 în halta de mişcare Bârseşti. Atunci, conducerea CFR Marfă a decis retragerea din circulaţie a acestui tip de locomotivă, fapt pe care CFR Călători l-a făcut abia după accidentul feroviar de la Galaţi din martie 2023.

Astfel, la data de 31 octombrie 2022, la remorcarea trenului nr. 5216 pe distanţa Adjud-Buzău, după plecarea trenului din Hm. Domneşti Târg s-a înregistrat o creştere bruscă a vitezei până la valoarea de 117 km/oră, peste cea maximă admisă prevăzută în livretului de mers (100 km/oră). ”Mecanicul a declarat că în acel moment graduatorul nu răspundea la comenzile de descreştere”, se menţionează în Raport.

Apoi, la data de 27 decembrie 2022 la remorcarea trenului de călători nr. 5302 pe distanţa Mărăşeşti-Buzău, după plecarea din Hm. Putna Seacă s-a înregistrat o creştere bruscă a vitezei până la valoarea de 93 km/oră, cu depăşirea vitezei maxime admise prevăzută în livretului de mers pentru trenul respectiv (80 km/oră). ”Din declaraţiile mecanicului care a condus locomotiva EC 128 (atenţie, aceeaşi locomotivă care a produs tragedia de la Galaţi! – n.red.), ce a remorcat trenul de călători nr. 5302 din data de 27.12.2022, a rezultat că la demararea trenului din Hm. Putna Seacă a observat o creştere necomandată a vitezei trenului”, se subliniază în Raport unde se mai menţionează că: ”Aceste cazuri nu au fost avizate prin raport de eveniment, iar depăşirea vitezelor maxime admise prevăzute în livretul de mers pentru trenurile respective nu au fost identificate de către SNTFC cu ocazia citirii şi interpretării informaţiilor furnizate de instalaţia IVMS ale locomotivei EC 128. În situaţia în care aceste cazuri ar fi fost tratate, exista posibilitatea obţinerii de informaţii legate de o eventuală funcţionare necorespunzătoare a locomotivei”.

Numai că nimic din toate acestea nu va aduce alinare familiei Ginei Basoc, dar poate măcar pe viitor se vor depune eforturi ca o astfel de tragedie să nu mai poată avea loc.

Articole similare:

«O să fii pomenită până când o să murim!» Familia Ginei Basoc distrusă de durere

Locomotiva morţii de la Galaţi nu e la primul incident


Articole înrudite