În ultimul deceniu, agenþiile guvernamentale ºi alte organizaþii au realizat campanii pentru combaterea ºofatului sub influenþa alcoolului. Acest comportament al ºoferilor afectaþi de alcool este extrem de periculos atât pentru pasageri, cât ºi pentru pietoni sau ceilalþi participanþi la trafic.
În douã studii, realizate separat de prof. Chris Alford de la University of the West of England ºi prof. Joris Verster de la Universitatea Utrecht din Olanda, s-a constatat cã ºi ºofatul în stare de mahmurealã, dupã o noapte în care individul a consumat alcool, poate fi la fel de periculos precum condusul sub influenþa alcoolului.
În primul studiu, Alford a observat indivizi care au condus în dimineaþa de dupã o noapte în care au consumat alcool în exces. Mai exact, participanþii la experiment erau rugaþi sã conducã într-un simulator care imita atât condiþiile unui drum din zona urbanã, cât ºi pe cele de pe un drum din rural. Sarcina subiecþilor era de a conduce în siguranþã, timp de 20 de minute, fãrã a pune în pericol vieþile pietonilor sau pe ale celorlalþi ºoferi din simulare. În acest studiu, Alfold a descoperit cã oamenii care erau mahmuri aveau o probabilitate mai mare de a schimba de mai multe ori viteza, de a devia de la poziþia de condus sau de a face alte erori. De asemenea, aceºti ºoferi aveau un timp de reacþie mai slab.
„Studiul a avut un design naturalist cu scopul de a reflecta mai bine ce se întâmplã în viaþa de zi cu zi atunci când oamenii merg la serviciu a doua zi dupã ce au consumat alcool în exces. Deficitele semnificative observate aici dupã o ºedinþã relativ scurtã de ºofat care reflecta un drum obiºnuit pânã la locul de muncã sunt constatãri noi pentru domeniu”, a declarat Alford. „Aceastã simulare reprezintã o situaþie la care mulþi oameni se pot raporta. Aceºtia s-ar putea sã fie conºtienþi cã nu trebuie sã conducã spre casã dupã ce au bãut, însã noi trebuie sã îi sfãtuim sã nu ºofeze nici a doua zi dupã ce au consumat alcool în exces”, a mai explicat cercetãtorul.
În acelaºi timp, în studiul olandez, Verster a recrutat voluntari clinic sãnãtoºi pe care i-a rugat sã dea un test de ºofat folosind un simulator. În acest studiu, mahmuri erau cei care în noaptea precedentã consumaserã 10 sau mai multe porþii de alcool. La finalul studiului, Vester a descoperit cã persoanele mahmure au avut mai multe probleme de concentrare în timp ce ºofau, având totodatã o probabilitate mai mare de a devia de la poziþia de condus. Mai mult, Verster a constatat cã participanþii mahmuri se descurcau mai prost în timpul simulãrii, chiar dacã nivelul de alcool din sânge revenise la normal. Ca urmare a acestor rezultate, oamenii de ºtiinþã sugereazã cã oamenii ar trebui sã evite sã conducã mahmuri.