Ministerul Educaţiei Naţionale a decis recent că se impune reevaluarea strategiei privind reducerea fenomenului de violenţă în unităţile de învăţământ preuniversitar, adoptată de minister în 2007. În judeţul Galaţi cea mai des întâlnită este violenţa verbală, în special în rândul elevilor.
„Sunt rare cazurile în care elevii au un limbaj violent la adresa profesorilor. Atunci când se întâmplă, aceasta se manifestă mai ales sub forma unor ironii la adresa cadrelor didactice”, ne-a declarat inspectorul general adjunct Diamanta Bulai.
Ministerul Educaţiei consideră că trebuie să se acorde o importanţă mai mare prevenirii şi combaterii violenţei la nivelul şcolilor prin comisiile de coordonare şi monitorizare înfiinţate la nivel judeţean, cât şi la nivelul instituţiilor de învăţământ, dar şi prin implicarea consilierilor şi psihopedagogilor şcolari în prevenirea unor posibile acte de violenţă.
Dezbateri publice pe tema violenţei
Ministerul Educaţiei recomandă să se organizeze mai multe dezbateri publice cu participarea elevilor, părinţilor, reprezentanţilor comunităţilor locale şi ONG-urilor, respectiv introducerea în regulamentele de ordine internă ale şcolilor, în funcţie de condiţiile specifice, a acelor prevederi care să contribuie la reducerea posibilităţilor de apariţie a actelor de violenţă.
Nu trebuie exclus niciun fenomen care a luat amploare în ultima perioadă, fiind vorba de raporturile sexuale între elevi în incinta şcolilor. În luna iunie 2012 doi elevi de clasa a IX-a au fost protagoniştii unui incident petrecut pe holul Colegiului Tehnic „Dumitru Moţoc” din Galaţi. O elevă a reclamat atunci un posibil viol, agresorul fiind chiar unul dintre colegii săi. Tânăra în vârstă de 15 ani a primit asistenţă medicală, dar la o analiză sumară nu s-au constatat urme de violenţă pe corpul ei. Eleva a susţinut că nu a fost agresată fizic, dar a fost ameninţată cu bătaia să întreţină raporturi sexuale cu băiatul.
În momentul de faţă sunt în derulare mai multe proiecte finanţate din fonduri europene, care se referă la fenomenul violenţei în şcoli, fiind vizată şi iniţierea de programe de formare a cadrelor didactice în ceea ce priveşte combaterea şi gestionarea violenţei în mediul şcolar.