25 MARTIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
În dezbaterea Camerei Deputaţilor - o lege care deschide era notariatului digital
În dezbaterea Camerei Deputaţilor - o lege care deschide era notariatului digital

Un nou proiect de lege privind desfășurarea activităților notariale în format electronic, prin care se elimină necesitatea prezenței fizice pentru anumite proceduri notariale, a intrat recent în dezbaterea Camerei Deputaţilor, după ce a primit votul în Senat. Preşedintele Comisiei Juridice de Disciplină şi Imunităţi din Camera Deputaţilor, prof. univ. dr. Bogdan Ciucă, ne-a explicat care sunt schimbările aduse de noua lege.

Reporter: Domnule preşedinte ce facilităţi oferă cetăţenilor acestă nouă lege?

Bogdan Ciucă: Trebuie să vă spun, în primul rând, că acest proiect de lege face parte dintr-un proces mai amplu de digitalizare a activităţii notariale iniţiat de UNNPR cu rezultate remarcabile. Spre exemplu, pot să vă mai spun că introducerea registrelor notariale create şi gestionate de notariatul român reprezintă o reuşită a UNNPR şi o sursă de inspiraţie şi pentru alte notariate din Europa. Această iniţiativă legislativă, aflată acum în Camera Deputaţilor, reprezintă un pas important către modernizarea și digitalizarea serviciilor notariale din România, oferind cetățenilor acces mai facil şi rapid la diverse proceduri legale.

Revenind la întrebarea dvs., notarii publici vor putea îndeplini în format digital, fără prezența fizică a părților, anumite categorii de acte și proceduri, printre care: consultanța juridică scrisă cu caracter notarial, primirea și păstrarea documentelor în formă electronică în arhiva electronică notarială, legalizarea semnăturii interpretului și traducătorului autorizat pe traducerile în format electronic, transmiterea actelor către Oficiul Național al Registrului Comerțului, comunicarea cererilor și ale altor documente pentru operațiuni de publicitate imobiliară. Proiectul de lege introduce și posibilitatea eliberării duplicatelor de pe înscrisurile notariale, într-o formă diferită de cea inițială, precum și emiterea de copii legalizate în alt format, decât cel original. Cu toate acestea, la autentificarea actelor notariale va fi necesară în continuare prezența fizică a părților la biroul notarului. Proiectul de lege urmează să fie dezbătut de Camera Deputaților care are rol decizional în acest proces legislativ şi apoi va merge la promulgare.

Reporter: Cum se vor putea realiza toate aceste noi proceduri?

Bogdan Ciucă: Toate aceste noi proceduri vor putea fi realizate prin intermediul platformei informatice Top-not, dezvoltată de UNNPR. Platforma Top-not va administra și stoca actele notariale împreună cu documentațiile aferente asigurând confidențialitatea, securitatea și integritatea acestora şi va permite schimbul de informații între notari și instituțiile publice. Administratorii de securitate cibernetică ai platformei Top-not vor asigura jurnalizarea în timp real a evenimentelor și a accesului la datele vehiculate prin intermediul ei, în scopul efectuării unor activități de audit periodice privind protecţia şi calitatea datelor, asigurarea securității și trasabilității datelor.

Reporter: Ne dorim să putem realiza cât mai multe operaţiuni din faţa unui terminal pc şi digitalizarea în orice sector al vieţii publice este binevenită. Ce rol va avea inteligenţa artificială în gestionarea notariatului modern?

Bogdan Ciucă: Notarii folosesc deja noile tehnologii pentru că se doreşte eficientizarea activităţii notariale, oferirea unor servicii de calitate, mult diversificate, la care cetăţenii să aibă un acces facil. Folosirea noilor tehnologii nu va exclude în niciun caz intervenţia umană, care rămâne indispensabilă, pentru asigurarea siguranţei actului juridic.

La nivelul Consiliului Notariatelor din Uniunea Europeană, deja au fost stabilite reguli clare în utilizarea inteligenţei artificiale în domeniul practicii notariale. Se urmăreşte asigurarea securităţii cibernetice, protejarea datelor cu caracter personal şi a datelor confidenţiale, precum şi gestionarea şi cunoaşterea riscurilor şi a beneficiilor utilizării inteligenţei artificiale. Pasul spre utilizarea inteligenţei arficiale trebuie făcut, dar numai după o bună cunoaştere şi analiză a tuturor factorilor de risc.

  • Galerie Foto:

Articole înrudite