Recentele discuţii legate de posibilele modificări ale Codului Fiscal aduc în discuţie atât urgenţele finanţării economiei naţionale, cât impulsionarea sectorului privat, întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-urile), etc.
Participanţii la acest complex joc economic îşi exprimă preocupările cu privire la propunerile de modificări fiscale, care zboară deasupra scenei publice. Într-o eră economică incertă, este crucial să dispunem de un cod fiscal consistent şi anticipabil, care să promoveze planificarea, investiţiile şi expansiunea afacerilor. Propuneri precum majorarea TVA sau abolirea cotei unice de impozitare ar putea tensiona şi mai mult inima economiei, IMM-urile, care se confruntă deja cu multe obstacole. În plus, răspândirea zvonurilor economice provoacă instabilitate cu efecte neprevăzute pe termen mediu. Trebuie regândite şi adaptate în mod constant impozitarea forţei de muncă şi facilităţile CASS. Sprijinirea perpetuă a unui sector sau altul nu mai produce efectele pozitive aşteptate.
Cu toate acestea, imperativul de a balansa bugetul şi de a diminua deficitul este, de asemenea, un aspect vital care nu poate fi ignorat. În acest sens, Consiliul Naţional al IMM-urilor din România (CNIPMMR) propune o serie de măsuri inteligente, bazate pe studii aprofundate în sectoarele pe care le reprezintă, cum ar fi reducerea numărului de angajaţi la stat, iniţierea programelor de investiţii prin fonduri europene, optimizarea cheltuielilor bugetului de stat şi digitalizarea ANAF. Aceste propuneri merită cu certitudine o analiză atentă şi o considerare serioasă.
Asta ne aduce la întrebarea: Cum putem echilibra cerinţele de finanţare a deficitului cu interesele diverse ale economiei reale, în special ale sectorului privat, într-un mod care să nu inhibe inovaţia şi creşterea economică? Fără îndoială, soluţia constă în dialog şi consultare. Este esenţial să ne asigurăm că vocile IMM-urilor - motorul economiei noastre - sunt auzite şi luate în considerare în discuţiile legate de politica fiscală.
Într-o astfel de conjunctură, nu există soluţii uşoare, însă prin dialog, transparenţă şi colaborare, putem găsi un echilibru între cerinţele de finanţare şi cele ale sectoarelor productive. Deşi suntem la un punct de răscruce, acesta este un moment de oportunitate - o şansă de a reforma sistemul fiscal într-un mod care să sprijine creşterea durabilă a economiei noastre. În ultimii ani, interacţiunea şi modalităţile de comunicare au crescut exponenţial. Dacă guvernul a reacţionat sub presiunea unui sector al societăţii, care a pierdut conexiunea cu eficienţa şi chiar cu realitatea, cum ar fi situaţia dacă inima economiei s-ar considera profund nedreptăţită de deciziile guvernului şi ar folosi resursele la dispoziţia sa? De unde ar fi finanţată ineficienţa şi promisiunile electorale? Deocamdată, responsabilitatea naţională şi abordarea rafinată a mediului antreprenorial din România nu a reacţionat la greşelile repetate ale guvernului, dar cred că insistenţa asupra erorilor şi presiunea continuă asupra inimii economiei naţionale ar putea genera un răspuns, care întotdeauna a fost nefavorabil. Când deciziile au avut un caracter preponderent socialist, marii investitori au evitat România, cei deja prezenţi şi-au restrâns activitatea, sau s-au retras. Atenţie la presiunea pe care o exercitaţi asupra celor care finanţează ineficienţa voastră!
În final, succesul rezidă într-o abordare echilibrată care implică toate părţile interesate. Guvernul trebuie să colaboreze îndeaproape cu IMM-urile şi cu alte sectoare ale economiei pentru a crea un cod fiscal care încurajează creşterea şi inovaţia, asigurând în acelaşi timp resursele necesare pentru finanţarea infrastructurii şi serviciilor publice.
Un cod fiscal eficient este acela care stimulează creşterea economică, promovează egalitatea, încurajează investiţiile şi îmbunătăţeşte nivelul de trai al cetăţenilor. Prin dialog şi colaborare, este posibil să găsim un echilibru care să satisfacă nevoile tuturor actorilor implicaţi şi să conducă la o economie naţională puternică şi durabilă.
Răspunsul nostru la provocările de azi va determina viitorul economiei naţionale. În acest context complex şi volatil, eforturile de reformare a codului fiscal vor necesita înţelepciune, previziune şi o abordare pragmatică, care să respecte şi să echilibreze interesele tuturor părţilor implicate. Să sperăm că avem curajul şi viziunea să facem alegerile corecte.