29 MARTIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Cristian Dima (ALDE): ”Introducerea unei cote progresive ar însemna un fel de pedeapsă pentru clasa de mijloc”
Cristian Dima (ALDE): ”Introducerea unei cote progresive ar însemna un fel de pedeapsă pentru clasa de mijloc”

În contextul negocierilor pentru formarea unui nou guvern s-a readus în discuţie povestea privind eliminarea cotei unice şi introducerea cotei progresive. Dacă ar merge până la capăt cu această propunere, atunci s-ar face o mare greşeală.
Ca să fac un scurt istoric: cota unică a fost introdusă de guvernarea liberală a lui Călin Popescu-Tăriceanu, iar în perioada în care a fost activă la nivelul de 16% a adus un aport bugetar de 3,6% - 3,8% din PIB.
În ceea ce priveşte această măsură, ideea liberală (pe care ALDE o susţine aşa cum a făcut-o şi la guvernare) este aceea de a avea un sistem de impozitare cu o fiscalitate redusă, suportabilă de contribuabili, cu un sistem de administrare cât mai suplu şi eficient, care să nu împovăreze contribuabilul, ci, dimpotrivă, să îi dea posibilitatea de a se bucura de roadele muncii sale.
Scopul din spatele introducerii cotei unice de impozitare în România a fost unul cât se poate de evident: stimularea economiei!
Şi acest lucru a reuşit să îl facă. Să înţelegem exact situaţia: am avut cote progresive (18% - 40%) până în anul 2004, iar aceste cote aduceau la buget doar 2,6% din PIB. În perioada 2005 - 2018 (când cota a fost de 16%), aşa cum am spus aportul la buget a fost de 3,6% - 3,8% din PIB (adică, o creştere cu 40% mai mare faţă de cotele progresive).
Însă, azi aportul adus de cota unică este mult mai mic faţă de perioada 2005 - 2018. Motivul? PSD a susţinut la guvernare reducerea cotei unice la 10%, ca o compensaţie faţă de creşterea CAS la salarii. Acest lucru a dus la o scădere a veniturilor la buget până la 2,1% PIB. În contextul unei performanţe economice în acea perioadă, această măsură a putut fi de înţeles.
La ora actuală nu cred că revenirea la cota progresivă este soluţia! Nu cred că trebuie să ne întoarcem înapoi în epoca pedepsirii prin taxe a muncii şi a iniţiativei private. Eventuala introducere a unei cote progresive ar însemna un fel de pedeapsă pentru clasa de mijloc şi nu cred că aceasta este soluţia.
Acum, totul depinde de PNL, dacă va susţine măsura cotei unice, introdusă de un guvern liberal, sau va merge pe mâna propunerii făcută de PSD! Avem şansa de a vedea dacă a mai rămas ceva liberal în PNL. Desigur sunt societăţi care cu foarte puţini angajaţi fac profit de sute de milioane de lei din contractele cu consultanţă sau de studii finanţate cu bani europeni sau din împrumuturile nemăsurate luate fără discernământ. Veniturile acestora ar trebui "studiate" mai atent şi găsită o cale de impozitare, dar probabil nu se va atinge nimeni de ele, căci de obicei acestea sunt firme "de casă" sau "puşculiţe de partid" şi atunci povara cade tot pe cei mulţi care cu adevărat susţin cea mai grea povara bugetară.
Cel mai important aspect nu este tocmai procentul de impozitare, ci gradul de colectare şi digitalizarea ANAF. O impozitare progresivă pe un grad dezechilibrat de colectare ar crea un haos şi pentru operatori, şi grave dificultăţi în cadrul ANAF care s-ar răsfrânge tot pe umerii IMM-urilor, acestea fiind categoria cea mai slab reprezentată şi apărată de abuzul statului!


Articole înrudite