Transportatorii şi retailerii români solicită liderilor europeni şi statelor membre să introducă standarde ambiţioase de reducere a emisiilor pentru camioane, ca parte esenţială a decarbonizării transportului rutier, informează într-un comunicat de presă, 2Celsius - organizaţie membră a reţelei Transport şi Mediu de la Bruxelles (T&E), potrivit Agerpres. Astfel, potrivit sursei citate, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Metro şi Profi se alătură semnatarilor unei scrisori deschise din partea sectorului privat european în care se cere realizarea unei creşteri a eficienţei consumului de combustibil de 24%. "Această economie de combustibil se dovedeşte a fi eficientă din punct de vedere al costurilor, adică ar putea ajuta firmele de transport să economisească în jur de 7.700 de euro pe an, pe camion. Ei mai cer şi o ţintă de vânzări de 3% din producţie până în 2025, care să oblige fabricanţii auto să pună pe piaţă un anumit număr de camioane cu zero emisii", se precizează în comunicat.
Statistica oficială, citată de către reprezentanţii 2Celsius, arată că emisiile din transport reprezintă, în prezent, 27% din totalul Uniunii Europene (UE) şi au crescut pentru al treilea an la rând, în 2018. "În cadrul transporturilor, emisiile provenite din transportul de mărfuri rutiere sunt în creştere, pe fondul creşterii cererii de transport. Camioanele sunt responsabile pentru un sfert din emisiile de CO2 generate de transportul rutier, iar acest lucru este de aşteptat să urce cu 14% până în 2030, într-un scenariu de business as usual, în care se estimează creşterea în continuare a cererii de transport rutier de marfă. Studiile arată că eficienţa consumului de combustibil al camioanelor poate fi îmbunătăţită într-o manieră eficientă din punct de vedere al costurilor cu 43%, până în 2030", menţionează semnatarii scrisorii. În acest context, directorul executive al 2Celsius, Mihai Stoica, susţine: "Cu cât această legislaţie va fi mai ambiţioasă, cu atât mai mult aerul pe care îl respirăm va fi mai curat, iar România îşi va îndeplini ţintele de decarbonizare mai uşor. Nimeni nu le cere imposibilul producătorilor de camioane, doar ceea ce s-a demonstrat pe parcursul acestor negocieri a fi complet realizabil".
Conform organizaţiei de mediu, mulţi expeditori mari şi transportatori s-au angajat deja în mod voluntar să-şi reducă emisiile de carbon, fie la nivel de companie, fie ca parte a programelor ecologice de transport de marfă. Astfel, companiile şi asociaţiile care semnează această scrisoare, precum Ikea, Carrefour, Nestle şi Unilever, afirmă că sunt conştiente de responsabilitatea lor şi sunt dispuse să îşi sporească angajamentul de a ajuta UE să îşi îndeplinească obiectivele ambiţioase privind schimbările climatice. UNTRR este organizaţia care reprezintă interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, membră a Uniunii Internaţionale a Transporturilor Rutiere (IRU). Organizaţia a înregistrat peste 16.000 de membri de la înfiinţare - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane, fiind recunoscută ca partener social important al Ministerului Transporturilor. 2Celsius (2C), organizaţie membră a reţelei Transport şi Mediu de la Bruxelles (T&E), susţine această iniţiativă şi solicită, totodată, Preşedinţiei României şi Ministerului Mediului, în calitate de reprezentanţi ai României - stat membru care deţine preşedinţia Consiliului UE, să adopte o poziţie favorabilă introducerii standardelor ambiţioase formulate în scrisoarea transportatorilor şi retailerilor români.