Mai mult de jumătate dintre români (57%) manifestă o disponibilitate redusă de a consuma sustenabil şi declară că se gândesc "din când în când" la sustenabilitate, reiese din rezultatele unui studiu de specialitate, publicat marţi.
Astfel, conform Barometrului realizat de Reveal Marketing Research, măsurând nivelul de sustenabilitate în diferite domenii de activitate, industria IT este percepută de români ca a treia cea mai sustenabilă industrie (25%), după industria energetică (34%) şi industria alimentară şi a băuturilor (27%). În teorie, consumatorii sunt din ce în ce mai conştienţi de nevoia de a salva resursele planetei, în practică doar 28% dintre români încearcă să consume cât mai sustenabil posibil.
În acelaşi timp, 85% din totalul celor chestionaţi declară că manifestă mai degrabă o atitudine pasivă dacă ne referim la acţiuni care să susţină cauza. Pe acest fond, 48% dintre români afirmă că se implică ocazional în activităţi sustenabile, cel mai frecvent comportament fiind colectarea selectivă a deşeurilor, în timp ce doar 15% se implică activ în diferite activităţi sustenabile, majoritatea fiind persoanele mature fără partener (20%).
Potrivit sursei citate, şapte din zece români sunt de părere că investiţiile în inovaţii tehnologice vor aduce soluţii pentru problemele de sustenabilitate din societate şi că vor contura un viitor mai bun.
Printre cele mai importante probleme de sustenabilitate menţionate de respondenţi se regăsesc: poluarea aerului, defrişarea pădurilor, poluarea din deşeuri, calitatea alimentelor produse pe scară largă sau încălzirea globală. Românii consideră că, pentru a diminua aceste ameninţări şi a obţine schimbări semnificative, sunt necesare eforturi coordonate din partea companiilor (75%), indivizilor (74%) şi a guvernelor (71%).
Raportat la nivelul de încredere în inovaţiile tehnologice, 72% dintre cei chestionaţi declară că acestea au capacitatea de a aduce soluţii semnificative pentru problemele actuale de sustenabilitate.
Rezultatele cercetării de specialitate relevă faptul că, în general, românii manifestă o disponibilitate redusă de a consuma sustenabil, mai mult de jumătate dintre români (57%) declarând că se gândesc din când în când la sustenabilitate, dar fără să fi luat în calcul până acum să consume sustenabil. Pe de altă parte, pentru 28% dintre români comportamentul sustenabil reprezintă o preocupare constantă, aceştia încercând să consume cât mai sustenabil posibil, în special femeile (35% vs. 20% bărbaţi), seniorii pensionari (43%) şi familiile moderne (37%).
Principalii factori care influenţează deciziile de cumpărare sunt: preţul accesibil (84%), atenţia acordată ingredientelor naturale (81%), fabricarea într-un mod responsabil (74%), producerea fără afectarea mediului înconjurător (73%) şi proximitatea (73%).
În ceea ce priveşte acţiunile companiilor care au cel mai mare potenţial să determine un comportament de consum (mai) responsabil în rândul cetăţenilor, se află: încurajarea reciclării (19%), educarea populaţiei prin promovarea sustenabilităţii (11%), utilizarea ambalajelor sau a materialelor ecologice (10%).
De asemenea, aproape două treimi (63%) dintre respondenţi sunt de părere că reciclarea tuturor materialelor care pot fi reciclate este cea mai urgentă problemă de sustenabilitate care trebuie rezolvată în următorii cinci ani. Mai mult, 57% dintre români consideră că, în maximum cinci ani, companiile ar trebui taxate în funcţie de amprenta de carbon pe care o emit, în aşa fel încât acestea să devină mai active în încercarea de a reduce poluarea.
Studiul Reveal Marketing Research s-a derulat online în perioada 17 - 25 octombrie, pe un eşantion de 1.013 persoane, iar eroarea maximă de eşantionare pentru targetul general este +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%, notează Agerpres.