România a înregistrat o creştere anuală de 4,5% a indicatorului privind produsul intern brut (PIB) pe cap de locuitor, însă, în 2014, acesta reprezenta doar 30% din media Uniunii Europene (UE), se arată în ediţia a doua a Raportului de Competitivitate, lansat şi prezentat într-o conferinţă de specialitate, de Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România).
Conform documentului, de la publicarea precedentului Raport, elaborat de AmCham în anul 2011, România a înregistrat trei ani de dezvoltare economică intensă, precum şi progrese într-o serie de sectoare economice şi de politici publice, precum legislaţia muncii, corupţia, inflaţia.
„Fără îndoială, România este pe cale să devină o ţară mai competitivă pe scena globală. Problema care se pune, însă, este lungimea drumului care trebuie parcurs. În acest sens, PIB-ul pe cap de locuitor ilustrează foarte bine situaţia. Indicatorul a crescut cu 4,5% pe an în ultimii trei ani, o creştere mult mai rapidă decât în restul Europei (o creştere anuală de 2,8%). Şi cu toate acestea, PIB-ul pe cap de locuitor în 2014 a reprezentat doar 30% din media Uniunii Europene. (...) Pe scurt, lucrurile merg în direcţia bună, dar încă mai este un drum lung de parcurs”, se notează în Raportul AmCham.
Cea mai remarcabilă îmbunătăţire a fost semnalată în Raportul „Doing Business” al Băncii Mondiale, în care România a urcat de pe poziţia 72, în 2011, pe locul 37, în 2016. De asemenea, Raportul Global asupra competitivităţii, publicat de Forumul Economic Mondial, situează România pe locul 53, în 2015, în urcare de pe locul 77, înregistrat în 2011.
În acelaşi timp, Raportul AmCham indică faptul că, pe baza indicatorilor generali analizaţi, România a înregistrat progrese notabile la forţa de muncă şi la PIB-ul pe cap de locuitor, în 2014, comparativ cu anul 2011. La cealaltă extremă, cea mai crescută reducere nominală s-a înregistrat la investiţiile străine directe (ISD).
„Tendinţa cea mai alarmantă se înregistrează la indicatorii demografici — statistica populaţiei arată o diminuare constantă a populaţiei României din 1990 — numai în ultimii 10 ani scăderea a fost de aproximativ 7%”, se arată în document.
Totodată, administraţia publică din România continuă să înregistreze un punctaj bun din punct de vedere al costurilor şi eficienţei, însă la nivelul infrastructurii fizice lucrurile nu stau la fel de bine.
Sondajul realizat în rândul directorilor executivi de companii a arătat că lipsa infrastructurii se află pe primele două poziţii pe lista obstacolelor în calea afacerilor, infrastructura în transporturi reprezentând cel mai mare dezavantaj pentru România atât faţă de ţările de referinţă, cât şi faţă de media UE.
Pe de altă parte, Raportul menţionează creşterea notabilă a conectivităţii în bandă largă din ultimii trei ani, „un sector în care România ajunge din urmă rapid restul Europei”.
„Nivelul educaţional rămâne unul dintre punctele forte ale României, în special din perspectiva competenţelor lingvistice şi a ştiinţelor. Atât punctajele noastre, cât şi sondajul în rândul directorilor executivi, au indicat că acest aspect al forţei de muncă reprezintă unul dintre cele mai mari avantaje ale României. În consecinţă, exodul de inteligenţă este un fenomen larg răspândit şi ar trebui adoptate măsuri pentru a aborda această problemă folosind, de exemplu, experienţa pozitivă din sectorul IT. Cu toate acestea, procentajul redus de PIB alocat educaţiei (3,1% în România, comparativ cu 5,3% media UE) aruncă o umbră detrimentală asupra calităţii sistemului de învăţământ al României pentru generaţia următoare”, se arată în Raportul AmCham.
Pe de altă parte, indicatorii de politică fiscală şi monetară s-au îmbunătăţit semnificativ în ultimii trei ani.
„Din perspectivă fiscală, România se află pe o poziţie mult mai bună decât media UE din punct de vedere al datoriei Guvernului şi deficitului bugetar. Cu toate acestea, reforma fiscală pusă în aplicare anul acesta se aşteaptă să exercite o presiune suplimentară asupra datoriei Guvernului şi deficitului bugetar. Noile Coduri Fiscal şi de Procedură Fiscală, în vigoare de la 1 ianuarie 2016, au introdus o serie de stimulente atât pentru companii, cât şi pentru investitorii persoane fizice. (...) Perspectivele viitoare de creştere vor depinde, într-o mare măsură, de politicile fiscale şi investiţionale ale Guvernului”, subliniază sursa citată.
A doua ediţie a Raportului de Competitivitate a României a fost elaborat de Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România). Documentul conţine şi o serie de recomandări bazate pe o analiză statistică şi pe rezultatele sondajelor de opinie realizate în rândul directorilor executivi ce conduc afaceri în România asupra progreselor înregistrate de ţara noastră din perspectiva cadrului legislativ, administraţiei publice, infrastructurii fizice, resurselor umane şi a politicii fiscale şi monetare.