02 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Protest al transportatorilor împotriva abuzurilor de pe piaţa asigurărilor RCA
Protest al transportatorilor împotriva abuzurilor de pe piaţa asigurărilor RCA

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) va organiza un protest de amploare, pentru a atrage atenţia autorităţilor statului asupra nerespectării prevederilor legale de către Euroins.

„Guvernul României şi ASF trebuie să ne protejeze de numeroasele derapaje existente pe piaţa asigurărilor RCA din România, cauzate de încălcări grave ale legii de societatea Euroins, care au creat prejudicii unui număr considerabil de transportatori, păgubiţi în accidente rutiere. Atragem atenţia tuturor autorităţilor cărora legea le recunoaşte atribuţii de control şi supraveghere - Guvern, Parlament, ASF - că situaţia existentă în prezent impune luarea unor măsuri urgente şi efective, apte să remedieze derapajele existente în piaţă. Acestea trebuie să includă declanşarea unei anchete cu privire la modul de îndeplinire al obligaţiilor de către personalul ASF însărcinat cu supravegherea pieţei de asigurări şi demiterea persoanelor care au girat aceste practici ilicite prin atitudinea lor pasivă. În caz contrar, practicile ilicite şi rămase nesancţionate ale Euroins vor conduce la crearea unor blocaje cu efecte devastatoare pentru pieţele de transport şi de asigurări RCA din România, care se vor răsfrânge inclusiv asupra situaţiei consumatorilor şi a siguranţei pe drumurile publice”, se arată într-un comunicat al COTAR în care se mai precizează că gravitatea situaţiei este cu atât mai evidentă în condiţiile în care Euroins, care deţine peste 30% din piaţa RCA la nivel naţional şi un număr de aproximativ două milioane de asiguraţi RCA, nu este singura societate de asigurări care săvârşeşte astfel de abuzuri.

COTAR suţine că personalul Euroins a adoptat o conduită abuzivă

În luna noiembrie 2019, în spaţiul public au apărut două note interne ale Euroins, prin care acest asigurător a dat instrucţiuni angajaţilor săi în sensul de a gestiona dosarele de daună - create ca urmare a evenimentelor survenite în trafic -, într-o manieră care încalcă flagrant dispoziţiile legislaţiei în domeniu, adică Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie şi Norma ASF nr. 20/2017 privind asigurările auto din România. Reprezentanţii COTAR afirmă că aceste instrucţiuni au fost, ulterior, puse în aplicare, personalul Euroins adoptând o conduită abuzivă şi profund prejudiciabilă persoanelor păgubite, manifestată, între altele, prin refuzul de a efectua constatarea daunelor în condiţiile legii, diminuarea nejustificată a despăgubirilor, prin aplicarea unor criterii şi modalităţi de calcul arbitrare şi contrare legii şi refuzul de înregistra cereri de despagubire.

„Deşi legislaţia în vigoare prevede obligaţia asigurătorului de a înregistra toate documentele la dosarul de daună, Euroins a implementat o «reglementare» proprie, dispunând repetarea procedurii şi înregistrarea unei noi cereri în cazul documentaţiei incomplete. Procedând astfel, asigurătorul urmăreşte să tergiverseze soluţionarea dosarului şi emiterea ofertei de despăgubire, urmărind să-şi procure avantaje necuvenite, în detrimentul consumatorilor de asigurări. (...) La începutul anului 2019, Euroins a avut un comportament similar în ceea ce priveşte gestionarea dosarelor de daună, fapt ce a condus a declanşarea unui control al ASF, inclusiv pentru monitorizarea acestui asigurător pe o perioadă de două luni. Cu toate acestea, nu au fost luate măsuri de sancţionare a practicilor ilicite constatate, fapt ce nu a făcut decât să încurajeze săvârşirea unor noi abuzuri de către societatea Euroins. (...) În acelaşi timp, Euroins pretinde că despăgubirile sunt ajustate «astfel încât să corespundă nivelului mediu de trai din România». Aşa cum transportatorii, obligaţi prin lege să încheie contracte de asigurare RCA, au obligaţia de a achita preţul integral al poliţei, la fel şi asigurătorul are obligaţia de a achita cuantumul integral al despăgubirilor, astfel cum sunt stabilite prin lege, nu în funcţie de criterii imaginate de acesta. Este de neconceput ca asigurătorul sa aibă numai drepturi - de a stabili în mod liber şi de a încasa preţul poliţelor, de a ajusta cuantumul despăgubirilor, în timp ce asiguraţii au doar obligaţii - de achita preţul poliţelor şi, în cazul producerii unui accident pentru care nu au nicio culpă, de a suporta din resurse proprii costurile reparaţiilor. Acţiunile de protest vor continua până la remedierea derapajelor menţionate”, afirmă reprezentanţii COTAR.


Articole înrudite