23 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Guvernul a aprobat, miercuri, un proiect de lege privind confiscarea extinsă a averii persoanelor condamnate pentru infracţiuni care generează venituri, a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Muntean. Proiectul va fi înaintat Parlamentului pentru dezbatere şi adoptare.
Ministerul Justiţiei (MJ) a susţinut necesitatea introducerii în Codul penal a confiscării extinse a averii deoarece în prezent nu în toate cazurile se poate proba legătura directă între infracţiunea pentru care persoana a fost condamnată şi anumite bunuri ale acesteia, deşi provenienţa de natură infracţională a acestor bunuri este evidentă.
MJ a lansat în dezbatere publică proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Codului penal şi a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, care transpune art. 3 din Decizia-cadru 2005/212/JAI privind confiscarea produselor, instrumentelor şi altor bunuri aflate în legătură cu criminalitatea.
"România beneficiază în prezent, după cum s-a arătat, de un cadru legislativ coerent şi cuprinzător, ce permite confiscarea produselor unei infracţiuni de la autorul acesteia în condiţiile impuse de standardele europene privind dreptul la un proces echitabil şi respectă totodată cerinţa unor norme eficiente. Nu în toate cazurile însă se poate proba legătura directă şi concretă existentă între infracţiunea pentru care persoana a fost condamnată şi anumite bunuri ale acesteia, deşi provenienţa de natură infracţională a acestor bunuri este evidentă", precizează MJ.
În expunerea de motive, iniţiatorul arată că, apreciind că celelalte instrumente existente în domeniu nu au contribuit în mod suficient la asigurarea unei cooperări transfrontaliere eficace în materie de confiscare, întrucât un număr de state membre nu sunt încă în măsură să confişte în mod eficient produsele infracţiunilor, Consiliul Uniunii Europene a adoptat Decizia-cadru nr. 2005/212/JAI pentru a garanta că toate statele membre dispun de norme eficiente în materie de confiscare a produselor având legătură cu infracţiunea, inter alia, în ceea ce priveşte sarcina probei privind sursa bunurilor deţinute de o persoană condamnată pentru o infracţiune având legătură cu criminalitatea organizată.
MJ subliniază că la nivelul legislaţiei interne Decizia-cadru nu este transpusă în totalitate, lipsind din legislaţia naţională transpunerea art. 3 al actului comunitar, privind confiscarea extinsă.
MJ menţionează că netranspunerea totală a acestui instrument al UE se datorează în bună parte aspectelor controversate legate de raportarea cuprinsului actului normativ la principiul constituţional al prezumţiei dobândirii licite a averii, aspecte pe care prezentul proiect îşi propune să le rezolve printr-o reglementare strictă şi în concordanţă atât cu exigenţele constituţionale, cât şi cu cerinţele comunitare.
"Preluarea în dreptul intern a confiscării extinse presupune reglementarea acelor cazuri expres şi limitativ prevăzute, în care desfăşurarea de către o persoană în mod constant pe o anumită perioadă de timp de activităţi cu caracter infracţional de o gravitate sporită, cumulată cu lipsa altor venituri licite, este considerată ca fiind un probatoriu suficient pentru a permite instanţei să constate caracterul ilicit al veniturilor obţinute pe perioada derulării activităţilor cu caracter infracţional, instituind astfel o nouă viziune asupra sarcinii probei în materia dobândirii în mod licit a averii", se mai spune în expunerea de motive.
Ministerul mai subliniază că, în condiţiile în care aceasta operează exclusiv în proceduri penale, vizează o listă de infracţiuni deosebit de grave şi se aplică exclusiv unei persoane deja condamnate - introducerea confiscării extinse nu este incompatibilă cu prezumţia caracterului licit al averii, cuprinsă în Constituţia României.
MJ explică că astfel procurorul ar fi astfel obligat să probeze doar faptul că o persoană anume, într-un interval de timp, a fost implicată în săvârşirea anumitor infracţiuni, spre exemplu fapte de crimă organizată iar, din acel moment, judecătorul poate prezuma că bunurile dobândite sunt rezultatul unor activităţi infracţionale desfăşurate de persoana condamnată în cursul unei perioade anterioare condamnării care este considerată rezonabilă de către instanţă.
"În această ipoteză ar reveni persoanei condamnate sarcina probei privind caracterul licit al averii dobândite. Dacă judecătorul ajunge la concluzia că valoarea bunurilor deţinute este disproporţionată în raport cu veniturile legale poate dispune confiscarea acestora de la persoana condamnată", mai arată MJ.
Potrivit sursei citate, prezentul proiect ar urma să genereze venituri suplimentare la bugetul general consolidat, prin lărgirea sferei bunurilor ce pot fi confiscate de la autorii infracţiunilor.
În final, MJ subliniază că este necesară adoptarea prezentului proiect de lege în procedură de urgenţă.


Articole înrudite