Reprezentanţii Preşedinţiei României la Consiliul UE au ajuns la un acord provizoriu cu Parlamentul European privind o propunere de consolidare a gestionării infrastructurii rutiere în scopul reducerii accidentelor rutiere şi a vătămărilor grave, informează Ministerul Transporturilor, potrivit Mediafax. Reforma va extinde domeniul de aplicare a normelor actuale pentru a include autostrăzile şi alte drumuri principale din afara reţelei transeuropene de transport (TEN-T). Măsura va contribui semnificativ la îmbunătăţirea siguranţei infrastructurii rutiere pe teritoriul uniunii. Directiva va include în domeniul său de aplicare şi drumurile situate în afara zonelor urbane, construite prin folosirea de fonduri din partea UE. Propunerea introduce o evaluare a siguranţei rutiere la nivelul întregii reţele, folosită pentru a evalua probabilitatea accidentelor. Autorităţile vor utiliza rezultatele pentru a efectua inspecţii de siguranţă rutieră mai bine orientate sau pentru măsuri directe de remediere. Va fi obligatoriu să se ţină seama în mod sistematic de pietoni, ciclişti şi alţi utilizatori vulnerabili ai drumurilor în procedurile de gestionare a siguranţei rutiere. În 2017, aceşti utilizatori ai drumurilor au reprezentat aproape jumătate din decesele cauzate de accidente rutiere în UE. Acordul provizoriu va trebui aprobat de Consiliu şi de comisia competentă a Parlamentului European. Va fi apoi adoptat în mod formal, după ce va face obiectul revizuirii obişnuite de către experţii jurişti-lingvişti.
Siguranţa rutieră din UE s-a îmbunătăţit semnificativ în ultimele decenii datorită măsurilor adoptate la nivelul UE, precum şi la nivel naţional, regional şi local. În UE, între 2001 şi 2010, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 43%, iar între 2010 şi 2016 numărul a scăzut cu încă 19 %. În 2016, 25.620 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere pe teritoriul UE, cu 510 mai puţine decât în 2015 şi cu aproape 5.900 mai puţine decât în 2010. Cu toate că unele state membre continuă să înregistreze progrese considerabile în fiecare an, la nivelul întregii UE rata mortalităţii rutiere a stagnat în ultimii ani.
În acest context, Comisia Europeană a propus, simultan cu lansarea acestei iniţiative legislative, şi un cadru general de siguranţă rutieră pentru perioada 2020-2030 care este mai bine adaptat la provocările cunoscute şi la schimbările apărute în ceea ce priveşte mobilitatea ca urmare a evoluţiei tendinţelor societale (de exemplu, mai mulţi ciclişti şi pietoni sau îmbătrânirea populaţiei) şi a evoluţiilor tehnologice. Cadrul general propus urmează abordarea bazată pe un sistem sigur, conform căreia trebuie îmbunătăţită siguranţa tuturor componentelor sistemului - drumurile şi acostamentele, vitezele, vehiculele şi utilizarea rutieră, astfel încât dacă o componentă eşuează, celelalte componente să continue să protejeze persoanele implicate. Infrastructura rutieră va continua să fie o componentă foarte importantă a noii abordări. Drumurile bine proiectate şi corect întreţinute pot reduce probabilitatea accidentelor rutiere, în timp ce "drumurile indulgente" (drumuri configurate în mod corespunzător pentru a se asigura că erorile de conducere nu duc imediat la consecinţe grave) pot reduce severitatea accidentelor care pot avea loc.