Orăşenii intenţionează să cheltuiască, în 2012, în medie, puţin peste 1.200 lei cu ocazia sărbătorilor de iarnă, conform unui studiu Mednet Marketing Research Center. Studiul de piaţă arată că românii din mediul urban resimt încă efectele crizei financiare, acesta afectând modul în care aleg să-şi dimensioneze bugetul alocat Sărbătorilor de Iarnă.
De Moş Nicolae, 77,1% dintre persoanele intervievate îşi propuseseră să ofere cadouri celor dragi, suma medie estimată a fi cheltuită în acest scop fiind de 208,56 lei. Cei mai mulţi s-ai gândit să le ofere celor dragi, cu acestă ocazie, dulciuri (52,4%), jucării (30,5%) precum şi articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte (28,5%).
În 2012, bugetul mediu alocat pentru Crăciun şi Revelion este de 1.255,47 lei (comparativ cu 1.046,75 în anul 2011, 1.052,48 lei în anul 2010 şi 1.523,29 lei in 2009), 45,6% dintre respondenţi afirmând că acesta este similar celui din 2011, în timp ce 16,0% declară că vor cheltui mai mult decât în 2011.
Pentru cumpărarea produselor alimentare, locuitorii din mediul urban intenţionează să aloce cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă, un buget mediu de 501,04 lei (comparativ cu 422,27 în 2011, 491,54 lei în 2010 şi 556,13 lei în 2009). Creşterea sumei cheltuite poate fi explicată de creşterea accentuată a nivelului preţurilor alimentelor.
Comparând cu 2011, produsele nealimentare specifice Sărbătorilor de Iarnă (haine, încălţăminte, cosmetice) au o pondere relativ similară în bugetul de cheltuieli, de circa 414,08 lei, comparativ cu 397,72 în 2011 sau 302,07 în anul 2010.
În ceea ce priveşte călătoriile şi excursiile organizate în perioada Sărbătorilor de Iarnă, în jur de 12% dintre persoanele intervievate au alocat circa 1.384,17 lei.
Pentru ieşirile în oraş, la restaurant, persoanele intervievate intenţionează să aloce, în medie, 372,48 lei, comparativ cu 366,64 în 2011 sau 302,55 lei în 2010.
În acest sfârşit de an, circa 84,6% dintre orăşeni intenţionează să ofere cadouri cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă (Crăciun, Revelion), în uşoară creştere comparativ cu 82,4% în 2011, suma medie alocată pentru acestea fiind de 391,11 lei (comparativ cu 348,87 în 2011, 413,10 lei în anul 2010 ?i 526,82 lei în 2009).
Cele mai cumpărate cadouri vor fi articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte (47,9%), cosmetice (33,4%), jucării (33,2%), ciocolată şi cafea (28,8%).
Se observă, astfel, o orientare preponderent practică a acestor cadouri (haine, încălţăminte), dar şi o creştere a interesului pentru obiecte mai ieftine (ciocolată, cafea, cosmetice, jucării) în detrimentul celor cu valoare mare (bijuterii, ceasuri, electronice, electrocasnice).
Doar 35,2% dintre subiecţii intervievaţi intenţionează să cumpere un brad natural de Crăciun în timp ce 45,7% îl vor folosi pe cel artificial din anii trecuţi, iar 9,3% dintre respondenţi au declarat că nu vor avea un brad de Crăciun.
Puţin peste o treime dintre respondenţi (33,5%) au spus că există produse pe care şi-ar dori să le le achiziţioneze cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă dar nu-şi permit să o facă din cauza limitărilor financiare. 19% dintre orăşeni spun că nu îşi vor permite să cumpere carne. Următoarele trei poziţii în acest clasament sunt ocupate de produsele nealimentare din categoria IT (15,7%), TV & electronice (11,9%) şi electrocasnice (8,6%).
În ceea ce priveşte Revelionul 2013, 88,0% dintre respondenţi intenţionează să-l petreacă în ţară, în timp ce numai 3,8% vor pleca în străinătate, 2,3% dintre orăşeni lucrând de Revelion.
Dintre cei care vor petrece Revelionul în ţară, majoritatea (78,6%) vor sărbători acasă, în propria locuinţă sau în cea a prietenilor sau a rudelor. Numai 12,3% dintre aceştia vor merge la un restaurant, în timp ce 7,5% vor petrece într-o staţiune montană sau balneară.
Studiul a fost realizat în perioada 23 - 29 noiembrie 2012.