Ministrul Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, a dat asigurări, marţi, într-o conferinţă de presă, că proiectul de Lege privind taxa auto va fi adoptat până la începerea sesiunii parlamentare.
„Am cerut ca proiectul de Lege privind taxa auto să fie adoptat în Guvern până la începutul sesiunii parlamentare. Deci, săptămâna aceasta, cel târziu săptămâna viitoare va fi aprobată”, a menţionat Borbely.
Proiectul de lege privind modificarea taxei auto, postat pe site-ul MMP, prevede introducerea unei metode de calcul care să permită taxarea corectă şi reală a poluatorilor, bazată pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsă de aceştia, ajungându-se astfel la reducere a taxei cu circa 30% faţă de situaţia actuală.
Totodată, posesorii de autovehicule echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule vor plăti o taxă auto cu 25% mai mică.
Pe de altă parte, pentru maşinile înscrise în România înainte de anul 2007 va trebui plătită o taxă auto cu ocazia primei tranzacţii, singurele autovehicule scutite de la plată fiind cele încadrate în categoria istorice sau cele acordate instituţiilor publice de către guverne străine sau organizaţii internaţionale şi organisme nonprofit sau de caritate, se precizează în Proiectul de lege.
Potrivit documentului, atunci când persoana care solicită înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, taxa se calculează în funcţie de anul fabricaţiei.
Taxa nu se plăteşte pentru autovehiculele istorice
Totodată, taxa nu se plăteşte atunci când autovehiculele sunt încadrate în categoria vehiculelor istorice, sunt acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică sau confiscate ori intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
În categoria scutirilor intră şi autovehiculele destinate competiţiilor sportive. Taxa auto aplicabilă şi maşinilor înscrise în ţară înainte de 1 ianuarie 2007 se calculează în funcţie de emisiile de CO2, cilindree şi norma de poluare.
Pe de altă parte, la capitolul restituirii diferenţei de taxă deja achitată, se arată faptul că pot solicita acest lucru cei care au plătit taxa auto mai mare între iulie 2008 şi momentul actual.
La începutul lunii iulie, ministrul Mediului a spus că există posibilitatea ca, în viitor, să fie pusă în aplicare o taxă auto unică. „Din punctul meu de vedere, rămân la ideea ca diferenţa de bani pentru taxa auto să se dea înapoi, să se reducă valoarea taxei cu 20 - 30% plus ca plata taxei să se facă la prima înmatriculare şi pentru maşinile intrate în circulaţie înainte de anul 2007. O altă idee a mea este introducerea unei taxe de poluare pentru toată lumea. Este o variantă de viitor”, a subliniat Borbely.