Cinci dintre cei mai mari asigurători auto din România au pus pe picioare un proiect care presupune constituirea unei baze de date comune cu daunele înregistrate de şoferi. Programul, care va fi operaţional până la finele acestui an, îi ajută pe asigurători să analizeze cu mai multă precizie profilul de risc al clienţilor. Cei care au mai multe daune la activ sau care şi-au reparat maşina în condiţii dubioase vor plăti prime cu mult mai mari sau chiar vor fi refuzaţi de asigurători. “Împreună cu mai mulţi colegi din cinci firme de asigurare locale lucrăm la o bază de date care va cuprinde istoricul de daună al şoferilor asiguraţi CASCO. Dacă totul decurge normal, până la sfârşitul lui 2014, această bază de date va deveni operaţională”, a declarat, pentru ECONOMICA.NET, Mădălin Roşu, responsabil secţiunea asigurări auto din cadrul Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).
Potrivit acestuia, măsura este una extrem de utilă pentru asigurători în condiţiile în care, în acest moment, modalităţile de verificare sunt extrem de rudimentare (întrebări trimise prin mail între asigurători şi doar atunci când există suspiciuni de fraudă) fapt care generează pierderi asigurătorilor. Mai mult, spune Roşu, există deja situaţii în care acelaşi şofer a reuşit să încaseze, prin fraudă, banii de asigurare de la mai multe firme.
Specialistul UNSAR spune că, potrivit estimărilor, nivelul fraudei se ridică undeva la 10-15% din totalul daunelor plătite pe CASCO şi a crescut în ultimii ani. După ce va fi finalizat proiectul, el va fi prezentat în cadrul consiliului UNSAR, unde membrii vor decide dacă îl avizează sau nu. Din UNSAR fac parte majoritatea firmelor de asigurare din România care adună în jur de 90% din totalul primelor brute subscrise.
La finele anului trecut, în România erau valabile în jur de 900.000 de contracte de asigurare CASCO cu prime brute subscrise de circa 1,5 miliarde de lei. Ultimele date privind clasamentul pe companii arată că piaţa este dominată de societăţile Allianz-Ţiriac, Groupama, Generalli, Omniasig, Uniqa şi Astra.
Dacă ai multe accidente sau dacă îţi repari maşina la service-uri dubioase, plăteşti mai mult pe asigurare
Baza de date se va dovedi utilă nu doar în cazurile de fraudă, ci şi ca un instrument de evaluare precisă a riscurilor generate de fiecare şofer. “ Ne dorim ca această bază să includă atât istoricul asiguraţilor cât şi alte date cum ar fi, de exemplu, la câte reparaţii a fost supusă maşina şi în ce condiţii. În acest fel, vom putea şti de la început dacă e cazul să refuzăm respectivul client sau să îi calculăm un nivel de primă corespunzător riscurilor”, a mai explicat Roşu. Concret, şoferii cu ”bube în cap” vor achita prime cu mult mai mari decât ceilalţi dacă vor să aibă o asigurare CASCO, şi aceasta în condiţiile în care nu vor fi consideraţi prea riscanţi şi vor fi refuzaţi.
Un sistem asemănător, gestionat însă de Autoritatea de Supraveghere Financiară funcţionează în cazul poliţelor RCA. Baza de date CEDAM include istoricul de risc al şoferilor, în funcţie de care fiecare client cu RCA este încadrat într-o anume categorie de risc. În funcţie de respectiva categorie, şoferul va beneficia de un bonus sau, după caz, malus, care se aplică la preţul RCA. De exemplu, un şofer cu mai mult de trei daune în ultimii patru ani, va plăti un RCA de două ori mai scump faţă de preţul de bază.