22 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
ANCOM cere operatorilor telecom să includă mai multe informaţii în ofertele prezentate clienţilor
ANCOM cere operatorilor telecom să includă mai multe informaţii în ofertele prezentate clienţilor

Operatorii telecom ar putea fi obligaţi să suplimenteze sau detalieze anumite informaţii din oferte astfel încât clienţii finali să poată face alegeri informate, adaptate nevoilor reale de comunicare, potrivit unui proiect de decizie prezentat joi de autoritatea de reglementare în comunicaţii.
"Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii a supus consultării publice o serie de noi obligaţii de informare a utilizatorilor finali de către furnizorii de servicii de telefonie, internet şi televiziune, cu scopul de a creşte gradul de transparenţă a ofertelor telecom şi a le facilita astfel utilizatorilor o mai bună înţelegere a condiţiilor de utilizare a serviciilor pe care le achiziţionează", se arată într-un comunicat al ANCOM.
La începutul anului 2014, în România existau peste 4 milioane de abonaţi la telefonie fixă, aproape 23 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă active, 46% din gospodării aveau o conexiune la internet fix de bandă largă, iar peste 85% dintre acestea deţineau un abonament la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale.
Proiectul de decizie ANCOM, care va înlocui Decizia 77/2009 privind obligaţiile de informare a utilizatorilor finali de către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, prevede suplimentarea sau detalierea anumitor informaţii din ofertele telecom esenţiale pentru utilizatorii finali, astfel încât aceştia să poată face alegeri informate, adaptate nevoilor reale de comunicare.
"Principala noutate pe care o aduce proiectul de decizie al ANCOM este extinderea obligaţiilor de informare a utilizatorilor finali şi în sarcina furnizorilor de servicii de internet şi televiziune, în plus faţă de furnizorii de servicii de telefonie care au obligaţii de transparenţă şi în prezent", se mai spune în comunicat. Astfel, furnizorii de servicii de comunicaţii vor avea obligaţia să publice pe paginile proprii de internet informaţii despre existenţa anumitor blocări sau limitări ale traficului de internet, ale serviciilor sau aplicaţiilor care pot fi contractate, dacă astfel de blocări există şi sunt permise de lege, de exemplu restricţiile în utilizarea unor aplicaţii precum Skype sau WhatsApp.
Furnizorii de servicii de telefonie şi de internet vor trebui să publice pe pagina proprie de internet şi să comunice, înainte de contractare, informaţii despre existenţa anumitor praguri dincolo de care este limitată sau condiţionată utilizarea resurselor contractate de utilizatorul final (trafic, minute incluse), precum şi privind consecinţele depăşirii acestor praguri, precum limitări ale vitezei sau plata unui tarif suplimentar.
De asemenea, în cazul serviciilor de acces la internet, va fi publicată şi comunicată înainte de contractare valoarea maximă a vitezei de download (decărcare) şi de upload (încărcare), precum şi a vitezei minime garantate, acolo unde aceasta există, iar în cazul în care nu există o viteză minimă garantată se va preciza acest lucru.
Totodată, pe paginile web ale operatorilor telecom va trebui detaliată cel puţin acoperirea geografică de tip outdoor a serviciilor pe care aceştia le furnizează, cu precizarea localităţilor unde există acoperire, prin suplimentarea informaţiilor existente deja sub formă de hărţi care precizează acoperirea serviciilor.
În plus, atât operatorii de telefonie, cât şi cei de internet şi televiziune trebuie să afişeze pe pagina principală a site-ului propriu un link direct, uşor vizibil şi cu o denumire sugestivă, către contractul cadru şi condiţiile de furnizare a cartelelor preplătite, dar şi să păstreze online o arhivă cu contractele cadru şi cu planurile tarifare care nu mai sunt în vigoare, dar care sunt încă utilizate de abonaţi.
În baza Deciziei 77/2009, ANCOM a creat aplicaţia Veritel.ro, pentru a le facilita utilizatorilor telecom compararea tuturor ofertelor de telefonie şi internet disponibile pe piaţă.
Noul proiect de decizie stabileşte că furnizorii vor avea obligaţia de a introduce datele referitoare la ofertele lor comerciale în termen de maximum două zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a ofertelor sau a modificării acestora, urmând ca ofertele să fie publicate pe pagina de internet www.veritel.ro după verificarea lor de către ANCOM.
Propunerea ANCOM de adoptare a unor noi măsuri de informare a utilizatorilor de comunicaţii vine ca urmare a modificărilor legislative intervenite la nivel european şi naţional după adoptarea de către autoritate a Deciziei 77/2009, în vigoare în prezent, dar şi pe fondul sesizărilor primite din partea utilizatorilor finali şi a evoluţiilor fireşti intervenite pe piaţă, care fac ca anumite prevederi din Decizia 77/2009 să nu mai fie de actualitate sau suficiente.


Articole înrudite