Relansarea producţiei navelor de tip GEV, denumite în jargonul militar rus "Monştrii de Caspica", a fost anunţată în mod oficial de către Evgheni Meleshko, director de producţie în cadrul Forţelor Militare Ruse, care a mai anunţat, cu acesta ocazie, că, în prezent, se lucrează la un prototip mai mare şi mai puternic, care va fi gata în anul 2012.
Navele din clasa GEV sunt ambarcaţiuni masive, de mare viteză, care zboară la suprafaţa apei datorită unei "perne" de aer presurizat produsă de aripile specifice ale navei. În fapt, aceste nave reprezintă transpunerea în practică a unei descoperiri care datează de la începutul secolului trecut: efectul de sol. Este vorba de presiunea creată de o suprafaţă plană înclinată la un anumit unghi faţă de sol şi care este propulsată cu viteză mare, generând o anumită sustentaţie, ceea ce reduce aproape de zero coeficientul de frecare şi, implicit, consumul de energie necesar pentru propulsarea unui asemenea vehicul. De altfel, sovieticii au botezat acest tip de vehicule „ekranoplan” - nave aeriene cu efect de ecran. Primul prototip avea o anvergură de 37,6 metri, o lungime totală de circa 100 metri, o capacitate de transport de 544 tone şi atingea viteza de 250 noduri.
Fosta Uniune Sovietică producea mai multe modele de GEV-uri, incluzând aici un model adaptat pentru transportul trupelor, iar altul - înarmat cu rachete de croazieră. A existat şi un proiect în care "Monstrul de Caspica" urma să fie echipat cu rachete balistice.