Vândută recent cu 60 milioane de euro, insula Arros din Seychelles, fostă proprietate a milardarei franceze Liliane Bettencourt, este departe de a fi reprezentativă pe piaţa mondială a insulelor private, mult mai abordabilă decât pare la prima vedere, scrie afp.com.
Site-ul Private Islands Online, cu sediul la Toronto (Canada), una din cele mai mari agenţii specializate în vânzarea de insule, are un catalog de 550 de insule în lumea întreagă şi face circa 20 de tranzacţii pe an. Cel mai mic preţ îl are o insulă de 3.000 m2 din mijlocul unui lac din Panama: ea se vinde cu 30.000 dolari. Cei cu bani mai mulţi pot cumpăra insula Patroklos din Grecia, de 320 ha, la circa 50 km de Atena, în Marea Mediteraneană. Ea costă 180 milioane de euro.
„Avem tot felul de clienţi, actori, prinţese, dar şi oameni obişnuiţi. Am vândut de curând o insulă unui învăţător cu 250.000 dolari, aflată în Ontario, cu o căsuţă pe ea”, spune Chris Krolow, PDG al firmei pe care a creat-o acum 13 ani.
El spune că o insulă „de calitate” trebuie să îndeplinească trei condiţii: climă caldă, mediu politic stabil şi posibilitatea de a cumpăra terenul, nu numai dreptul de folosire. „Bahamas, Belize şi Panama sunt locuri perfecte”, apreciază Krolow.
Farhad Vladi, PDG al Vladi Private Islands, alt specialist în domeniu, cu sediul la Hamburg, atrage totuşi atenţia că „mulţi au cumpărat insule în largul Hondurasului sau Belizelor, uitând că în zonă există piraţi, umiditate mare, milioane de ţânţari, febra dengue sau şerpi”. El consideră că America de Nord şi Europa oferă „o situaţie politică şi sanitară” mult mai stabilă.
Deosebit de căutate sunt insulele greceşti, adesea cu instalaţii bune şi climă ideală. Nicolas Mugni de la agenţia Locuinţe în Grecia apreciază că piaţa locală dispune de „60-70 de insule, dar nu pe toate se poate construi”. Piaţa este astfel limitată la „o duzină” de insule. În catalogul agenţiei, cel mai mic preţ este de 3 milioane de euro pentru „o insulă pe care se poate construi, dar aflată într-o zonă retrasă”, iar cel mai mare, de 45 milioane pentru o insulă mai mare, „destinată mai degrabă unei dezvoltări turistice”. „Este o piaţă restrânsă, nu există mulţi potenţiali clienţi”, spune Mugni, adăugând că lucrează în majoritate cu „oameni de afaceri”. Ultima tranzacţie a realizat-o în 2009, atunci fiind cumpărată o insulă cu 5 milioane de euro.