Principalele platforme online, precum TikTok şi Twitter, nu au reuşit să combată eficient dezinformarea rusă în primul an al războiului din Ucraina, conform unui studiu publicat zilele trecute de Uniunea Europeană, relatează AFP.
Publicarea acestui studiu independent, realizat în numele UE, vine după ce în luna august au intrat în vigoare norme mai stricte pentru platformele foarte mari, în temeiul unui nou act legislativ privind serviciile digitale ('Digital Services Act' - DSA).
Raportul examinează conformitatea acţiunilor a şase actori (Facebook, Instagram, Twitter - redenumită X -, YouTube, TikTok şi Telegram) cu aceste noi reguli.
Toate cele şase, cu excepţia Telegram, sunt supuse unor obligaţii sporite începând cu 25 august în ceea ce priveşte controlul conţinutului şi lupta împotriva dezinformării şi a urii online.
Raportul consideră că "standardele de reducere a riscurilor nu au fost îndeplinite în cazul dezinformării Kremlinului".
Comisia Europeană a subliniat, totuşi, că "accesul limitat la date impune unele rezerve privind evaluarea" conform căreia eforturile companiilor tehnologice s-au dovedit a fi "insuficiente".
UE este preocupată de posibilele campanii de dezinformare la alegerile europene de anul viitor. Conform studiului, există un "risc ridicat" ca Rusia să încerce să influenţeze alegerile.
"Regulile prevăzute de DSA deschid mari perspective pentru a pune capăt campaniilor de dezinformare ale Kremlinului şi atacurilor altor state asupra democraţiei şi drepturilor fundamentale", subliniază autorii. "Dar acestea trebuie puse în aplicare rapid şi eficient", adaugă ei.
Chiar înainte de intrarea în vigoare a DSA, companiile evaluate, cu excepţia Telegram, semnaseră un cod de bune practici împotriva dezinformării online, care conţine aproximativ patruzeci de angajamente voluntare menite în special să asigure o mai bună cooperare cu cei care se ocupă de 'fact-checking' şi să priveze de publicitate site-urile care difuzează ştiri false.
Aceste angajamente au "atenuat unele dintre activităţile periculoase ale Kremlinului", se arată în raport, ai cărui autori exprimă totuşi că platformele "nu au implementat aceste măsuri la nivel sistemic".
Twitter s-a retras din codul de conduită în iunie.
Autorii avertizează că dezinformarea online rusă a crescut în 2023, după achiziţionarea Twitter de către miliardarul Elon Musk "în special sub efectul destructurării standardelor de securitate" ale reţelei sociale.
Elon Musk a lansat un val de concedieri după sosirea sa la conducerea reţelei sociale, dând afară mulţi moderatori care verificau conţinutul Twitter.
Cu toate acestea, el a susţinut recent că Twitter / X "lucrează din greu" pentru a se conforma regulilor DSA, notează Agerpres.
Reamintim că miliardarul Elon Musk a prezentat, în luna iulie, noul logo care a înlocuit faimoasa pasăre albastră stilizată a Twitter: un X.
Anunţul a fost făcut pe pagina sa de Twitter, platformă social media pe care a cumpărat-o în luna octombrie a anului trecut, într-un clip scurt care a arătat viitorul logo al Twitter.
Tot atunci, Musk şi-a schimbat şi poza de profil cu imaginea noului logo, dar a şi adăugat „X.com” biografiei sale de pe reţeaua de socializare. Într-o postare separată, el a arătat că sediul Twitter a fost iluminat în noaptea anterioară anunţului cu logo-ul „X” (foto disponibilă pe www.monitoruldegalati.ro).
„Dacă un logo X suficient de bun va fi postat la noapte, îl vom introduce mâine la nivel mondial, iar în curând vom spune adio brand-ului Twitter şi, gradual, tuturor păsărilor”, a scris la acea vreme Elon Musk.
Totodată, amintim că în luna aprilie a acestui an, logo-ul cu pasărea albastră a fost înlocuit, temporar, cu un câine din rasa Shiba Inu, logo-ul criptomonedei Dogecoin, înlocuire care a ajutat la creşterea valorii de piaţă a Dogecoin cu până la patru miliarde de dolari.