Analizând ceea ce este sigur în prezent, fără modificările ce ar putea apărea, ne confruntăm cu o situaţie cel puţin aberantă, dacă nu absurdă.
Astfel:
1. Alegerile se desfăşoară, mai ales în sălile de clasă din şcoli, iar aici intervin următoarele situaţii:
a. Cum înghesuim într-o sală de clasă 14 persoane (reprezentanţii de drept) timp de aproape 20 de ore, când orele de curs ar trebui făcute cu doar 10 elevi, pentru a fi păstrată distanţarea socială?
b. Conform legislaţiei actuale geamurile nu pot fi lăsate deschise, ci sunt sigilate. Aşadar nu există un curent de aer care să nu permită acumularea virusurilor.
c. Dacă se modifică legislaţia, cei 14 vor sta într-un curent fantastic timp de 20 de ore şi sigur se vor îmbolnăvi.
d. Dacă nu se modifică legislaţia, adăugând, în medie, 600 de persoane care ar trebui să voteze în fiecare secţie, ne putem uşor imagina ce încărcătură virală va fi în sala respectivă, deci sigur cel puţin cei 14 se vor îmbolnăvi.
e. Dacă în faţa operatorului votantul trebuie să-şi dea masca jos - cum altfel să ne identifice cu poza din buletin - în situaţia în care sunt mulţi asimptomatici, ce şanse ar fi să scape neinfectat? Dacă se infectează la câte alte persoane va da boala?
2. La alegeri pot participa şi persoanele aflate în carantină sau spitalizate, infectate fiind cu SARS-CoV-2, pentru că este dreptul lor constituţional şi nu poate fi încălcat. Aceste persoane, evident, vor solicita urna mobilă. Aici intervin următoarele probleme:
a. Cine va merge cu urna mobilă va trebui echipat tip lucrător în serviciul ATI şi însoţit de reprezentanţi ai DSP, poliţie, etc.?
b. Cum va fi efectuată votarea, cum va fi dezinfectată urna, cum vor fi dezinfectate buletinele de vot pentru a nu se pune în primejdie celelalte persoane care le manipulează?
c. Cine va număra buletinele de vot din urna mobilă, mai ales că poate fi cazul să fie verificate de mai multe ori?
d. Cum se vor dezinfecta persoanele care au fost cu urna mobilă, ştiind că nu au voie să se abată de la traseu pentru a reintra în colectivul din secţie?
3. Revenim la procedura de votare şi observăm că avem:
a. 600 de persoane (şi 200 reprezintă un mare risc) care vor intra în sala de clasă, într-un interval de 14 ore, reprezintă aproape 1 persoană pe minut.
b. Dacă se pun la dispoziţie 5 cabine, în sală, în aproape orice moment vor fi 19 persoane, dublu faţă de cât ar permite legea pentru a fi păstrată distanţarea socială.
c. Dacă se pun la dispoziţie doar 2 cabine şi dacă votarea ar dura 2 zile tot nu ar fi suficient pentru a se garanta exercitarea unui drept constituţional.
d. Dacă, totuşi, s-ar stabili două zile pentru votare, ar trebui schimbate sălile, iar în cele în care s-a desfăşurat votarea în prima zi ar trebui făcută o dezinfecţie temeinică.
e. Dacă sunt schimbate sălile, accesul atâtor persoane în spaţiul şcolii ar duce la potenţiala infectare a cel puţin unui întreg palier.
4. Revenind la locul de desfăşurare a procedurii de vot, apar următoarele întrebări:
a. Dacă şcoala începe cu elevii prezenţi în clase, fie şi în nerealizabilul, dar intens vehiculatul scenariu al şcolii „pe din două”, jumătate dintre elevi acasă (deci elevii TREBUIE să fie mai puţini într-o clasă, nu şi staff-ul ce asigură votarea), pentru a nu fi puşi în pericol, copiii ar trebui să nu fie prezenţi în şcoală cel puţin în ziua de vineri.
b. Dacă votarea şi număratul voturilor durează până luni dimineaţă, iar după această activitate este clar că trebuie realizată o dezinfecţie temeinică, înseamnă că elevii se pot întoarce la şcoală abia miercuri. Ce mai contează, s-ar părea, pentru unii, 3 zile de şcoală pierdute. Un fleac.
c. Dacă 600 de persoane votează, pe 4 buletine diferite de vot, cele pentru consilii având cel puţin 12 pagini, asta înseamnă că cei ce verifică şi numără voturile vor trebui să atingă aproximativ 20.000 de pagini cu potenţială încărcătură virală.
d. Buletinele de vot cu potenţială încărcătură virală vor trebui duse la sediul Instituţiei Prefectului, de persoane aproape sigur contaminate, care pe drum şi în locaţie vor intra în contact cu alte persoane numai bune de contaminat. Aici luăm în calcul faptul că aceeaşi echipă reia buletinele de vot din întreg judeţul.
Revenind la analiză - cât de inconştient să fii, cât de indiferent să fii, cât de lipsit de conştiinţă să fii sau cât de disperat să fii să pui în pericol atâtea persoane, să rişti o explozie de îmbolnăviri care să conducă la paralizia sistemului sanitar, la paralizia economiei, la instalarea unei crize economice crâncene, pentru ambiţia de a conserva sau de a câştiga nişte voturi.
Nu mai departe de ieri, profesorul Alexandru Rafila atrăgea atenţia, urmare analizei dinamicii răspândirii, că până la sfârşitul lunii august va fi depăşită cu mult capacitatea de asistare a pacienţilor în stare gravă în secţiile ATI.
La tot ce-am prezentat mai sus adăugăm echipele de campanie care deja şi-au început activitatea cu strângerea de semnături. Vor fi distribuite pliante, flyere, se va interacţiona pe stradă, în imobile, peste tot. Sunt activităţi fireşti, dar generatoare de enorme riscuri, iar acum numai de asta nu avem nevoie.
Oare nu mai există suflet în niciunul dintre oamenii politici, căci minte prea multă, mai ales la actualii decidenţi e clar că-i greu de găsit. Cât despre empatie, înţelegere, gândire de perspectivă, protecţie socială... ghinion... nu mai există de mult!
Chiar nu pot fi amânate alegerile până când situaţia îmbolnăvirilor va scădea suficient de mult încât riscurile să fie cât mai mici. Cine, oare, vrea să vadă un număr imens de îmbolnăviri, pentru a nu ne gândi şi la decese? Cine poate spune pe de o parte păstraţi distanţa socială, evitaţi aglomeraţiile, staţi cât mai mult în casă., lucraţi de la domiciliu, dar pe de altă parte invită la vot, la campanie electorală, la expunere programată parcă la îmbolnăvire? Cine vrea, până la urmă, colapsul sistemului sanitar şi intrarea ţării într-o criză economică de neconceput? Cine? Ei, voi, noi?
Doamne, ajută-ne!