22 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Vinzi o locuinţă? Vei avea nevoie de certificat de atestare fiscală de la ANAF
Vinzi o locuinţă? Vei avea nevoie de certificat de atestare fiscală de la ANAF

Cine doreşte să vândă sau să cumpere apartamente, case şi terenuri vor avea nevoie să ia de la ANAF un certificat de atestare fiscală, potrivit unui proiect de modificare a Codului de procedură fiscală pus în dezbatere de Ministerul Finanţelor.

În cazul în care în certificatul de atestare fiscală emis pe numele proprietarului apar datorii, documentul va conţine acordul organului fiscal central pentru înstrăinarea bunului cu menţionarea contului în care se virează suma aferentă obligaţiilor fiscale datorate de către proprietar.

În acest caz, notarul verifică, înainte de autentificarea actului de înstrăinare a dreptului de proprietate, existenţa dovezii plăţii datoriilor în contul indicat de ANAF, până la concurenţa preţului de înstrăinare sau a obligaţiilor fiscale/bugetare restante cuprinse în certificatul de atestare fiscală, după caz.

În situaţia în care se încheie contract de donaţie, trasferul dreptului de proprietate se realizează cu condiţia ca donatorul să nu înregistreze obligaţii fiscale/bugetare restante conform certificatului de atestare fiscală emis de organul fiscal central.

În cazul în care persoana căreia i se transferă dreptul de proprietate înregistrează datorii restante cuprinse în certificatul de atestare fiscală, notarul public transmite organului fiscal central, prin mijloace electronice de comunicare, o copie a titlului de proprietate încheiat ca urmare a transferului dreptului de proprietate.

În funcţie de comportamentul fiscal al persoanei careia i s-a transferat dreptul de proprietate asupra bunului, organul fiscal central poate dispune măsuri asigurătorii sau instituie sechestru executoriu, în cazul în care aceasta nu achită obligaţiile fiscale/bugetare restante în termen de 15 zile de la comunicarea somaţiei.

Ministerul Finanţelor motivează această măsură prin faptul că statul are în vedere să prevină periclitarea colectării creanţelor bugetare, prin condiţionarea realizarii tranzacţiilor de înstrăinare a bunurilor imobile, de achitarea obligaţiilor fiscale/bugetare restante datorate de proprietar.

În caz contrar, există riscul ca proprietarul să intre în starea de insolvabilitate sau de insolvenţă, ceea ce ar conduce la nerecuperarea obligaţiilor bugetare la bugetul general consolidat.

Instituţia mai spune că şi în cazul obligaţiilor fiscale datorate bugetelor locale, transferul dreptului de proprietate este condiţionat de achitarea acestor obligaţii.

În cazul obligaţiilor fiscale/bugetare restante înregistrate în certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal central, prin noua prevedere legală nu se are în vedere blocarea realizarii tranzacţiei, ci doar asigurarea din partea statului că se comportă similar unui creditor privat în recuperarea veniturilor sale.


Articole înrudite