Registrul Comerţului: A fost eliminată obligativitatea depunerii anuale a declaraţiei privind beneficiarii reali Recomandat

Luni, 03 Ianuarie 2022 13:54
Publicat în Economie
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Oficiul Naţional al Registrului Comerţului a anunţat, pe data de 30 decembrie 2021, că, începând cu data de 1 ianuarie 2022, intră în vigoare Legea nr. 315/2021* privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care elimină obligativitatea depunerii anuale a declaraţiei privind beneficiarii reali.

Monitorul de Galaţi a scris despre acest subiect în articolele "Registrul Comerţului: O nouă obligaţie anuală pentru persoanele juridice" şi "Epopeea dosarelor cu şină la Registrul Comerţului continuă cu declaraţia privind beneficiarii reali".

Noile dispoziţii legale prevăd: „Persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului depun la înmatriculare, şi ori de câte ori intervine o modificare, o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor, cu excepţia regiilor autonome, companiilor şi societăţilor naţionale şi societăţilor deţinute integral sau majoritar de stat.” (potrivit art. 56, alineatul (1)).
Trebuie menţionat faptul că obligaţia prevăzută la alin. (1) este îndeplinită şi prin includerea, la înmatriculare, în actul constitutiv, a datelor de identificare a beneficiarilor reali şi a modalităţilor în care se exercită controlul asupra persoanei juridice (potrivit alin. (7) din art. 56). Modificarea ulterioară a datelor de identificare a beneficiarilor reali nu instituie obligaţia întocmirii unui act modificator la actul constitutiv, declararea acestora îndeplinindu-se în condiţiile alin. (1).
Prin excepţie de la art. 56 alin.(1) persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului, care au în structura acţionariatului entităţi înmatriculate/înregistrate şi/sau care au sediul fiscal în jurisdicţii necooperante din punct de vedere fiscal şi/sau în jurisdicţii cu grad înalt de risc de spălare a banilor şi/sau finanţare a terorismului şi/sau în jurisdicţii aflate sub monitorizarea organismelor internaţionale relevante, pentru risc de spălare a banilor/finanţare a terorismului depun anual o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor, în termen de 15 zile de la aprobarea situaţiilor financiare anuale (alin. (13) al art. 56).
Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor asigură publicarea pe pagina sa de Internet a listelor actualizate ale jurisdicţiilor prevăzute la alin. (13), elaborate de organismele internaţionale abilitate.
Termenul de depunere a declaraţiei anuale privind beneficiarul real, prevăzută la articolul mai sus menţionat este de 90 de zile de la încetarea stării de alertă.
Totodată, la art. 56, pe lângă alin. (13) se introduce şi alin. (14) cu următorul cuprins: „Prin excepţie de la prevederile alin. (1), persoanele juridice înmatriculate în registrul comerţului anterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi, cu excepţia regiilor autonome, companiilor şi societăţilor naţionale şi societăţilor deţinute integral sau majoritar de stat, depun o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice pe care o actualizează ori de câte ori intervine o modificare, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor. Această obligaţie se consideră a fi îndeplinită pentru persoanele juridice care au depus cel puţin o declaraţie privind beneficiarul real ulterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi.”
Aşadar, pentru persoanele juridice, care au depus cel puţin o declaraţie privind beneficiarul real, obligaţia depunerii declaraţiei privind beneficiarii reali se consideră a fi îndeplinită.

Alte prevederi ale art. 56:
- În cazul în care intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaraţia se depune în termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
- Declaraţia pe proprie răspundere a reprezentantului legal al persoanei juridice cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ,respectiv numele, prenumele, data şi locul naşterii, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, cetăţenia, domiciliul sau reşedinţa, precum şi modalităţile în care se exercită controlul asupra persoanei juridice.
- Declaraţia privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică şi poate fi transmisă la oficiul registrului comerţului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poştă şi curier sau prin ghişeul oficiului registrului comerţului, personal sau prin reprezentant conform prevederilor legale.
- Declaraţia privind beneficiarul real poate fi dată şi în faţa reprezentantului oficiului registrului comerţului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat.

Mai multe din această categorie:

Lasă un comentariu