Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a primit anul trecut 7.450 de reclamaţii privind serviciile asigurătorilor şi brokerilor, număr în scădere cu 1,6% faţă de anul precedent, majoritatea vizând asigurările auto şi societăţile Astra, Euroins, Omniasig VIG şi Asirom VIG.
"În anul 2012, la CSA au fost înregistrate, analizate şi soluţionate 7.405 de petiţii, ceea ce a reprezentat 0,83% din cele cele 887.115 dosare de daună avizate de asigurători şi 0,0453% din cele 16,34 milioane de contracte de asigurare aflate în vigoare", se arată în raportul anual al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), care a preluat atribuţiile şi prerogativele CSA la finele lunii aprilie a acestui an.
În document se spune că autoritatea a constatat că neplata despăgubirilor/valorilor de răscumpărare reprezintă cel mai reclamat aspect, care a făcut obiectul a 6.951 de petiţii, ceea ce reprezintă 93,87% din total.
"Printre alte aspecte sesizate la CSA s-au numărat şi probleme de comunicare între asiguraţi sau păgubiţi şi inspectorii de daună, precum şi solicitări de recalculare a valorii despăgubirilor. În toate aceste cazuri, CSA a intervenit solicitând asigurătorilor reclamaţi reanalizarea dosarelor de daună în ceea ce priveşte modul de instrumentare, respectiv recalcularea valorii despăgubirilor cuvenite petenţilor, potrivit prevederilor legale şi/sau contractuale după caz, încadrarea corectă a evenimentelor avizate în riscurile asigurate prin contractele de asigurare facultativă", se spune în document.
Din numărul total de reclamaţii analizate de autoritatea de reglementare, peste 99% au fost îndreptate împotriva societăţilor de asigurare şi 0,93% au vizat brokerii de asigurare.
Pe clasa asigurărilor generale, CSA a înregistrat 7.324 petiţii, reprezentând 98,91% din total. "Pe acest segment de piaţă, ponderea importantă a fost deţinută de petiţiile înregistrate pe clasa asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto RCA şi Carte Verde, care au reprezentat 65,89% din totalul reclamaţiilor întemeiat formulate şi înregistrate în anul 2012 la CSA. Cele 4.879 de petiţii înregistrate pe clasa asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto RCA şi Carte Verde reprezintă aproximativ 0,072% din numărul contractelor încheiate, respectiv 1,65% din numărul dosarelor de daună avizate, conform datelor raportate de asigurători", se precizează în document.
Potrivit datelor din raport, petiţiile înregistrate pentru patru societăţi, respectiv Astra - 31,83%, Euroins - 20,49%, Omniasig - 18,58% şi Asirom VIG - 12,44%, reprezintă 83,34 % din numărul total de 7.405 de reclamaţii. "Raportat la numărul contractelor aflate în derulare în anul 2012, numărul petiţiilor întemeiat formulate pentru aceste societăţi a avut o pondere cuprinsă între 0,04% şi 0,06%, iar în raport cu numărul daunelor avizate, între 0,71% şi 2,89%", se precizează în document.
Pentru soluţionarea petiţiilor, fosta CSA a iniţiat întâlniri cu reprezentanţii Carpatica Asig, Euroins, Astra, Asirom şi Omniasig, în cadrul cărora au fost rezolvate o parte dintre reclamaţii, iar pentru altele s-a solicitat reanalizarea în baza legislaţiei şi contractelor de asigurare.
"În scopul protejării asiguraţilor, în şedinţa Consiliului CSA din 6 iunie 2012, au fost adoptate măsuri de sancţionare a persoanelor semnificative din cinci societăţi de asigurare care au înregistrat un număr mai mare de petiţii, majoritatea acestora fiind cauzate de întârzieri la plata despăgubirilor pentru dosarele deschise în baza asigurărilor obligatorii auto RCA peste termenele prevăzute de legislaţia în vigoare. Cele cinci societăţi de asigurare sancţionate (...) sunt Astra, Euroins, Asirom, Omniasig şi Carpatica Asig", se menţionează în raport.
Potrivit ASF, unităţile de reparaţii auto au depus anul trecut un număr de 962 de reclamaţii, comparativ cu 163 în 2011.
"Pentru a veni în sprijinul asiguraţilor/păgubiţilor, în cursul anului 2012 au fost analizate, în mod separat, 962 de solicitări ale unităţilor reparatoare, iar 720 dintre acestea au fost finalizate prin plata despăgubirilor solicitate", se arată în document.