23 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Damen Olanda cere falimentul Şantierului Naval din Mangalia
Damen Olanda cere falimentul Şantierului Naval din Mangalia

Grupul olandez Damen, care deţine şi Şantierul Naval de la Galaţi, a preluat în 2018 şantierul naval din Mangalia alături de statul român. Însă, în august 2023, Damen a anunţat că se va retrage din cauză că nu au fost respectate clauzele contractuale. Atunci, A fost anulat acordul dintre Damen şi statul român de la şantierul din Mangalia.
De atunci şi până în prezent nu s-a găsit cale de concilere între compania olandeză şi statul român.
Acum, Damen Olanda a cerut, marţi, 28 mai 2024, la Tribunalul Constanţa, falimentul şantierului naval Damen Mangalia, la care olandezii deţin 49% din acţiuni. Motivele care stau la baza cererii de faliment sunt datorii neachitate care s-ar ridica la aproximativ 160 de milioane de euro. Primul termen în cadrul acestui dosar a fost stabilit pentru data de 14 iunie.
„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societăţii de la momentul preluării acţiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă preşedintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurenţiu Gobeajă.
Situaţia dezastruoasă se răsfrânge mai ales asupra angajaţilor, trei sferturi dintre salariaţi ar putea intra, din iunie, în şomaj tehnic.
„Dimineaţa am avut o întâlnire cu directoratul şi cu reprezentanţii sindicatului Navalistul de la Damen. Informaţia nu este chiar aşa. Damen Holding a cerut insolvenţa şi aşa se cere procedură de faliment, dar de fapt reprezintă insolvenţa Damen Shipyards Mangalia, unde au directoratul şi conducerea cu atribute sporite, deci undeva în interiorul Damen Holding o astfel de cerere. Însă în discuţia pe care am avut-o cu directoratul şi cu sindicatele, le-am explicat că din punctul meu de vedere, nici procedura insolvenţei nu este un lucru rău, pentru că poate crea oportunităţi. Avem exemplu Hidroelectrica, avem exemplul Romaero, unde lucrurile funcţionează. Până la urmă, Hidroelectrica de la insolvenţă a ajuns să fie cel mai mare IPO în Europa, cea mai bună listare la bursă. Deci se poate trece şi printr-o astfel de etapă pe care noi ne-o dorim şi până atunci, dacă se va pronunţa instanţa, că nu ştim acest lucru. Directoratul, care nu avea în contract şi în mandat faptul de a găsi şi a licita pentru noi lucrări face acest lucru de mai multă vreme, urmare a discuţiilor pe care le-am avut. Suntem în negocieri pentru contracte pe termen scurt, pentru contracte pe termen lung”, a afirmat Ştefan Radu Oprea, miercuri. Acesta susţine că Guvernul trebuie să apere interesele angajaţilor şi pe cele ale statului român.
„Până atunci există resurse financiare atât în interiorul Damen Shipyards Mangalia, cât şi posibilităţi de a, eventual, intra în şomaj tehnic, astfel încât lucrătorii de la Damen în Mangalia să fie protejaţi în această perioadă. Se pot reîntoarce la lucru imediat ce va fi de lucru în şantier. Suntem în contact cu sindicatele, am fost în şantier de mai multe ori, am vorbit cu ei, le-am explicat unde suntem, de ce s-au întâmplat aceste lucruri. Cred că a apăra interesele statului român şi ale lucrătorilor din România este atributul pe care trebuie să-l exercităm noi ca reprezentanţi ai Guvernului”, a adăugat ministrul Economiei.
Acţiunea în instanţele din România vine după ce, luna trecută, olandezii au cerut la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena rezilierea acordului de asociere din 2018 prin care statul român devenea acţionar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA.


Articole înrudite