În lumina faptelor prezentate în mass-media din Galaţi privind reorganizarea activităţii de administrare a contribuabililor mijlocii şi înfiinţarea Administraţiei pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul regiunii, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Galaţi ţine să precizeze următoarele aspecte:
Cele două procese aflate în desfăşurare, reorganizarea activităţii de administrare fiscală a contribuabililor mijlocii dispusă prin HG 816/30.09.2015 şi înfiinţarea Administraţiei pentru contribuabili mijlocii constituită la Constanţa care va deservi 1.505 agenţi economici începând cu data de 1 februarie a.c., comparativ cu 2.349 înregistraţi la data de 31.12.2015, nu vor produce efecte negative în derularea serviciului fiscal sau modului de repartizare a sumelor defalcate de TVA şi a impozitului pe venit în vederea echilibrării bugetelor locale.
În fapt, ca şi până acum, toţi contribuabilii mijlocii vor avea la dispoziţie aceleaşi servicii sau facilităţi în vederea îndeplinirii obligaţiilor declarative şi de plată, după cum urmează:
Depunerea declarațiilor fiscale:
- Obligația fiscală actuală de a depune declarații fiscale poate fi îndeplinită şi ulterior reorganizării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, prin portalul e-guvernare.ro.( 100, 101, 104, 106, 112, 120, 130, 180, 205, 300, 301, 390, 392, 393, 394, 399, 401, 402, 403, 710, Situaţii financiare anuale/Raportări anuale, etc.).
- Cererea de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru persoanele impozabile stabilite în România, Formular 318, se completează în format electronic și se înaintează, pe cale electronică, organului fiscal competent din România, prin intermediul portalului electronic pus la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală.
- În cazul declaratiilor de înregistrare fiscală inițiale sau ulterioare (de mențiuni), acestea pot fi depuse la registratura organului fiscal competent sau se comunică prin poştă, cu confirmare de primire.
Alte servicii:
-Cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal fizice se depune la orice organ fiscal competent in eliberarea certificatului de cazier fiscal, personal sau de reprezentantul legal/imputernicit indiferent de domiciliul contribuabilului, de catre reprezentantul legal al acestora sau prin reprezentant pe baza de mandat întocmit conform legii, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului. Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face de indata de catre organul fiscal competent in eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului.
- Contribuabilii pot beneficia de îndrumare şi asistenţa acordate de către organele fiscale, prin e-mail, prin intermediul formularului pentru asistenţă electronic pus la dispozitie pe portalul ANAF la adresa https://www.anaf.ro/arondare/. În cazul în care contribuabilii sunt nemulţumiti de modul de acordare a asistenţei sau de comportamentul unui funcţionar fiscal, aceștia pot să transmită un mesaj completând formularul de petiții de pe portalul ANAF la adresa https://www.anaf.ro/Sesizari/.
- În comtinuare, contribuabilii interesaţi pot să obţină informaţii publice despre un anumit agent economic transmiţând un mesaj text prin SMS care să conţină codul de identificare fiscală al societăţii respective, la numărul 1300. Contribuabilul va primi SMS de răspuns prin intermediul operatorilor de telefonie mobilă, cu următoarele date disponibile: codul de identificare fiscal, denumirea agentului economic, înregistrat/neînregistrat în scopuri de taxă pe valoare adăugată, starea de inactivitate fiscală a agentului economic, aplicarea sistemului de taxă pe valoare adăugată la încasare.
- Cererile contribuabililor pot fi depuse la registratura organului fiscal competent sau se comunică prin poştă, cu confirmare de primire, iar transmiterea solutionarilor acestora se poate face prin poştă, cu confirmare de primire.
Referitor la modul de stabilire, alocare a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată şi din impozitul pe venit, precum şi a beneficiarilor (unităţi administrativ-teritoriale) de drept, ţinem să menţionăm că, în conformitate cu prevederile Legii bugetului de stat pe anul 2016, nr. 339 din 18 decembrie 2015, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată şi din cota de 18,5% din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale se repartizează prin decizie a directorului general al direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice. Calculul acestor sume are la bază impozitul pe venit mediu pe locuitor, care este obtinut din datele declarate de agenții economici pe fiecare punct de lucru inregistrat fiscal, astfel încât nu contează cărui organ fiscal este arondat contribuabilul, ci unde este situat sediul secundar inregistrat fiscal.
„Mai simplu, banii colectaţi de la contribuabilii mijlocii care au puncte de lucru sau sedii secundare pe raza judeţului Galaţi, de exemplu, reprezentând sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată şi din impozitul pe venit vor ajunge în situaţia dată tot în bugetul local al UAT-urilor pe raza cărora sunt înregistraţi agenţii economici respectivi, şi nu în bugetul altor UAT-uri din cadrul regiunii, arbitrar alese. Trebuie să precizez că proiectele de infrastructură şi dezvoltare locală sau regională nu vor fi afectate de această reorganizare sau de deciziile colegilor nostri de la Constanţa din cadrul noi Administraţii pentru contribuabili mijlocii.
Sunt sigur că decizia conducerii ANAF de a alege judeţul Constanţa ca locaţie a Administraţiei pentru contribuabili mijlocii a avut la bază criterii la fel de obiective ca în anul 2013 când s-a stabilit ca Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice să fie la Galaţi“, a declarat Eugen Ciorici, director general al DGRFP Galaţi.