05 MARTIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Ce-a mai făurit Primăria Galați în Făurar?
Ce-a mai făurit Primăria Galați în Făurar?

Cu 42 de autobuze electrice, noi și moderne, precum și cu tramvaie noi intrate în circulație, în timp ce lucrările au continuat la clădiri importante ale orașului sau la strada Domnească, iată că luna februarie, cunoscută și ca Făurar, a fost cu mult peste așteptări pentru administrația locală.

Cum au ajuns cele 42 de autobuze de electrice

Finalul lunii februarie schimbă complet paradigma transportului public de persoane din Galați. Cele 42 de autobuze electrice achiziționate de municipalitate cu fonduri europene au sosit în oraș și vor putea fi văzute în curând pe trasee. Este vorba despre 20 de autobuze de 12 metri și 22 de autobuze de 10 metri, cu stațiile de încărcare aferente, în valoare totală de peste 27 de milioane de euro.

„Este o premieră pentru orașul nostru. Pe de o parte, pentru că sunt primele autobuze electrice cu dotări de ultimă generație care vor circula pe străzile din Galați. Pe de altă parte, este încă un obiectiv îndeplinit: putem vorbi acum despre o flotă de transport public înnoită complet. Gălățenii merită tot ce este mai bun și din primul moment am spus că aducem în oraș doar mijloace de transport noi și moderne și am reușit. Un oraș modern are un transport modern, civilizat,  prietenos cu mediul”, a spus, la evenimentul de prezentare a noilor autobuze, primarul Ionuț Pucheanu.

Primăria municipiului Galați a achiziționat, cu fonduri prin PNRR, 42 de autobuze electrice în cadrul a două contracte (primul pentru 20 de autobuze de 12 metri și cel de-al doilea pentru 22 de autobuze de 10 metri), toate marca SOLARIS BUS & COACH. Primul contract a vizat 20 autobuze electrice în lungime de 12 metri, 4 stații de încărcare rapidă și 8 stații de încărcare lentă. Autobuzele sunt marca Solaris tip Urbino 12 electric, cu o capacitate de 74 de pasageri. Al doilea contract a vizat 22 autobuze electrice în lungime de 10 metri, 2 stații de încărcare rapidă și 7 stații de încărcare lentă. Autobuzele sunt marca Solaris tip Urbino E9 electric, cu o capacitate de 59 de pasageri.

Încărcarea rapidă a autobuzelor electrice se va realiza prin intermediul unui pantograf tip inversat, montat pe stația de încărcare rapidă și prin intermediul prizei tip Combo 2. Toate autobuzele sunt echipate cu un sistem de monitorizare cu trei camere interioare și patru exterioare și sunt dotate cu rampă de acces pentru persoanele cu dizabilități. Pe partea stângă a autobuzului există o secțiune pentru scaunul cu rotile, cu centură de siguranță montată pe peretele lateral. De asemenea, sunt dotate cu echipamente suplimentare dintre care menționăm: instalații de climatizare, sistem de numărare a pasagerilor, router LTE/WiFi, priză de tip NATO pentru încărcarea bateriilor cu voltaj redus. Autobuzele vor intra în circulație în perioada următoare, după ce se va încheia amenajarea stațiilor de încărcare.

Primele două tramvaie din nou lot de 10, în circulație

Primele două tramvaie din noul lot de 10 s-au adăugat astfel celor opt din anul 2021 și au intrat în circulație în luna februarie. Tramvaiele model „Autentic” sunt noi, silențioase, confortabile, cu podea joasă, cu viteza maximă de circulație 70 km/oră, reglabilă, limitată electronic la 50 km/oră și recuperare de energie la frânare. Tramvaiele respectă toate normele valabile în România și Uniunea Europeană.

Printre dotări se numără următoarele: aer condiționat; sisteme de numărare a călătorilor; instalație audio-video în interior; instalație pentru sistemul de ticketing; instalație de informare a călătorilor, atât la interior, cât și la exterior; echipament care nu permite plecarea cu ușile deschise; echipament pentru comanda automată a schimbării macazurilor; anunțuri vocale exterioare în stații pentru persoanele cu dizabilități de vedere.

Caroseria este o structură integrală, construită din profiluri de oțel carbon rezistente la coroziune. Tramvaiele au capacitatea de minim 100 pasageri, dintre care minim 30 pe scaune. Se asigură accesul în tramvai al persoanelor cu mobilitate redusă, călătorii cu bagaje, persoanele cu dizabilități etc.

Astfel, până acum, din acest nou lot de 10 au sosit 4 tramvaie, dintre care două au intrat de curând pe trasee, iar celelalte două vor intra în circulație în perioada imediat următoare.

Anul acesta va fi livrat întregul lot de 10 tramvaie care au fost achiziționate cu fonduri prin PNRR. Acestea sunt livrate de către ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI SA Arad, în baza unui contract în valoare de 79.990.000,00 lei, la care se adaugă 15.198.100,00 lei TVA.

Acestea se adaugă astfel celor opt tramvaie sosite începând cu anul 2021 la Galați, achiziționate cu fonduri europene.

Aceste mijloace noi, moderne și prietenoase cu mediul, se adaugă celor 105 achiziționate deja în ultimii ani: 17 troleibuze, 20 autobuze hibrid (primele astfel de mijloace din oraș), 20 minibuze, 40 autobuze Euro 6, 8 tramvaie (primele tramvaie noi din ultimii 30 de ani). Iar mai nou, se adaugă și cele 42 de autobuze electrice.

Multe alte lucrări importante în oraș

Deși capricioasă pe alocuri, luna februarie a permis derularea mai multor tipuri de lucrări. Nouă ne-au atras atenția cele de pe strada Domnească, arteră care primește un nou aspect, lucrările la fostul cinematograf Țiglina care devine Teatrul „Gulliver”, precum și lucrările de Parcul de la Turnul TV. Dar nu este tot: internatul de la Seminarul Teologic se află în modernizare, la fel și clădirea Colegiului Național „Vasile Alecsandri” sau Liceul cu Program Sportiv. Iar în Micro 21, chiar și în zilele geroase, s-a lucrat continuu la noua parcare etajată.

Cezar Gorovei

Foto: Primăria municipiului Galați


Articole înrudite