Legăturile sculptorului şi profesorului Dan Covătaru cu Galaţiul sunt vechi, începând cu una din lucrările de artă de pe faleză, numită “Receptor”, realizată în 1977. Mai mult de atât, mulţi artişti gălăţeni i-au fost studenţi sau doctoranzi, dom’ profesor Covătaru fiind aici admirat şi respectat. Şi tot acest respect şi admiraţie s-a văzut clar, când la vernisajul expoziţiei sale intitulată “Între metaforă şi simbol”, au venit numeroşi artişti, cadre didactice din domeniu, elevi şi studenţi, iubitori ai artei, toţi fascinaţi de acest “monstru sacru” al sculpturii româneşti.
Domnul Covătaru este născut în 1944 la Cernăuţi, dar a copilărit la Dorohoi unde, împreună cu familia au avut statutul de refugiaţi din calea Armatei Roşii invadatoare. O copilărie frumoasă şi plină de un autentic care nu s-a dovedit trecător, reminiscenţele putând fi recunoascute în permanţă în arta maestrului. Una din temele recurente ale sculptorului se intituleaza “Cotigari” şi se referă la cursele pe care le făcea în copilărie împreună cu alţi năzdravani, folosind un mijloc de transport rudimentar numit cotigă, adică o platformă cu roţi din lemn cu care se “dădeau” la vale, până aproape de malul iazului. Şi astfel au apărut compoziţiile care combină dinamica roţii cu verticalitatea unui omuleţ stilizat, un contrapunct complex între mişcare şi hieratic, o mitologie personală marca Dan Covătaru.
Cu ocazia vernisajului, dom’ profesor a făcut un gest plin de generozitate, prin donarea Muzeului de Artă Vizuală Galaţi, a unei lucrări din seria “Cotigari”, cea cu numărul 20.
Alături de expozant şi de curatorul Eduard Costandache, a participat la vernisaj şi Maria Bilaşevschi, critic de artă şi preşedinta filialei UAP Iaşi. Doamna Bilaşevschi, a comentat opera sculptorului astfel: “Cu un profil bine conturat de-a lungul timpului, Dan Covătaru nu s-a oprit din şlefuirea limbajului propriu, realizând de-a lungul celor şase decenii de creaţie o serie de lucrări ce au ieşit din tiparele convenţionale ale fiecărei epoci prin fineţea mesajelor încifrate în monumental. Profesor, mentor pentru multe generaţii de sculptori, Dan Covătaru s-a distins prin sinceritatea actului artistic şi prin întipărirea unei noi direcţii în sculptura contemporană românească. Expresia directă, cioplirea ce lasă nealterat sensul generator al semnului plastic, întreaga recuzită simbolică, fac ca fiecare lucrare să câştige un caracter al permanenţei, să existe ca sens prin ea însăşi, indiferent de ciclicitatea istorică, tendinţe şi curente, aşezându-l pe Dan Covătaru ca reper fundamental în istoria sculpturii româneşti”.
Curatorul expoziţiei, sculptorul şi muzeograful Eduard Costandache ne transmite: “Dincolo de impactul său vizibil asupra peisajului artistic gălăţean, influenţa lui Dan Covătaru s-a extins în mod semnificativ prin activitatea didactică prolifică la catedra de sculptură a Universităţii de Arte “George Enescu” din Iaşi, unde a contribuit decisiv la formarea unui număr relevant de artişti, dintre care, peste 90% formează astăzi baza activă a sculpturii contemporane în oraşul de la Dunăre. Prezenta expoziţie relevă o serie de lucrări, sculpturi şi desene, realizate într-o varietate de materiale şi tehnici, care aduc în atenţia publicului o panoramă a experimentării artistice şi a inovaţiei estetice. Lucrările lui Dan Covătaru, prezentate cu această ocazie, reflectă o explorare profundă a limitelor expresivităţii şi a dialogului continuu între formă şi substanţă, între vizual şi conceptual. Astfel, în acest context se conturează diverse interacţiuni între forme geometrice şi organice, relevând o dialectică între structura riguroasă a civilizaţiei moderne şi vitalitatea formelor naturale”. FOTO, mai jos!