În cursul anului 2022, Administrația Zonei Libere (AZL) Galați raportează creșterea semnificativă a suprafețelor de teren în regim de zonă liberă concesionate companiilor interesate să investească în diverse proiecte de natură comercială și industrială.
Astfel, la finele anului 2021, suprafața concesionată în regim de zonă liberă se ridica la 23,6 Ha. În anul 2022, până în acest moment, la nivelul trimestrului III, în urma licitațiilor realizate, suprafața concesionată totală a terenurilor în regim de zonă liberă a atins cifra de 33 Ha, o creștere procentuală de 43.5 % față de finalul anului 2021.
De asemenea, merită menționat că Administrația Zonei Libere Galați se află, în prezent, în stadiul de negocieri avansate și de proceduri legale de licitații de concesiune cu o serie de alte companii românești și străine care și-au manifestat deja interesul de a desfășura diverse investiții lucrative, la Galați, în regim de zonă liberă.
În același timp, toate halele de depozitare si platformele betonate aflate în administrarea Zonei Libere Galati sunt închiriate, la acest moment căutându-se soluții pentru construirea de noi hale.
În ceea ce privește domeniile de activitate ale firmelor concesionare în Zona Liberă Galați, acestea cuprind activități comerciale, de depozitare și de tranzit cu mărfuri generale, produse petroliere, cereale, îngrășăminte, utilaje, materiale de construcții, produse siderurgice.
Cu o suprafaţă de circa 80 Ha teren concesionabil, Zona Liberă Galaţi este practic unicul centru multimodal din partea de Sud-Est a României, poziționat în al doilea bazin demografic urban-metropolitan cu peste 600.000 de locuitori doar în municipiile Galați și Brăila, și care oferă acces la multiple căi de comunicaţii și avantaje ale infrastructurii de transport.
Terenurile concesionabile sunt poziționate exact la ieșirea viitoarei Variante de Ocolire care va face parte din drumul expres “Focşani – Brăila – Galaţi – Giurgiuleşti” – drum de mare viteză care asigură accesul mijloacelor de transport auto către Republica Moldova și Ucraina, dar și către rețeaua de drumuri expres și autostrăzi a României.
Zona Liberă Galați se află la numai câțiva kilometri de Podul peste Dunăre dintre Galați și Brăila cu acces imediat - prin intermediul noii Centuri a Municipiului Galați și a viitorului drum expres Galați-Brăila. Prin intermediul podului, accesul către Portul Constanța, precum și către principalele porturi maritime din Bulgaria și Turcia va fi considerabil scurtat.
Terenurile beneficiază de conexiune directă la transport feroviar (singura Zonă Liberă din România care oferă conexiune la calea ferată cu ecartament larg, cât şi cu ecartament european). În proximitatea de vest a Zonei Libere Galaţi se află nodul de cale ferată Gara Largă, unde se face joncţiunea între calea ferată largă şi calea ferată europeană.
Transport naval pe Dunăre (atât pentru nave fluviale, cât şi pentru nave maritime ) cu acces liber la 3 dane fluvio-maritime. Adâncimea în danele proprii ale Zonei Libere Galaţi este între 4 m la 5 m de cheu şi 9 m la 15 m de cheu – adâncimile pot varia în funcţie de cotele apelor Dunării.
Proiectul aeroportului de la Galați este inclus în Master Planul General de Transport. Astfel, se vor demara procedurile de elaborare a documentației necesare pentru obținerea finanțării și construcției acestui obiectiv în cel mai scurt timp.
În ceea ce privește utilitățile, Zona Liberă Galați oferă:
- Acces direct la racordarea la energie electrică de mare putere;
- Acces direct la rețeaua de gaze naturale;
- Acces direct la rețeaua de apă curentă.