Cu mai puţin de două luni înainte ca Transurb să preia responsabilitatea întregului transport local din Galaţi, autorităţile locale nu au nici măcar schiţa unui plan, care să permită un transport civilizat pentru gălăţeni. Transportatorii privaţi şi societatea publică de transport local se contrează în prezent în ceea ce priveşte capacitatea de a asigura transportul gălăţenilor în condiţii de siguranţă, că de confort nici nu poate fi vorba. Din data de 9 mai, Transurb ar urma să rămână singurul operator pe traseele principale din Galaţi, ceea ce i-ar trage definitiv pe dreapta pe proprietarii de microbuze. Transportatorii privaţi au încercat să discute cu reprezentanţii Primăriei, dar nu au primit niciun răspuns concret vizavi de rolul lor în noul plan de transport urban din municipiul Galaţi.
”Cei de la Primărie ne-au spus că dacă gălăţenii merg două luni pe scara autobuzului, nu mor, dacă ieşim noi, privaţii, de pe trasee. O asemenea lipsă de interes nu am mai văzut. Păi noi ne vindem maşinile şi gata. Să facă ei ce vor. Se spune că vor să ne bage pe traseele secundare, dar cunoaştem deja experienţa transportatorilor privaţi de la Brăila, unde nu li s-au dat banii decât după patru-cinci luni. Noi nu vrem să păţim acelaşi lucru”, ne-a declarat Iulian Avram, proprietarul mai multor microbuze de transport.
Chiar dacă aparent Transurb pare să fi ieşit câştigător din disputa cu operatorii privaţi, în realitate societatea de transport public local nu se simte deloc bine.
”Aveam de primit 30 de milioane de lei de la bugetul local în contul abonamentelor pentru elevi, studenţi şi pensionari, dar am primit doar 23 de milioane de lei. În consecinţă, am acumulat datorii la furnizorii de utilităţi, dar şi la asigurările sociale. Primăria nu ne-a comunicat încă nimic în legătură cu ceea ce se întâmplă după data de 9 mai. Un an de zile mai rezistăm, dar apoi trebuie să reînnoim parcul auto”, ne-a precizat Genica Totolici, directorul general al Transurb.
De cealaltă parte, transportatorii privaţi consideră că cea mai bună soluţie pentru Galaţi ar fi un transport public privat.
”Sunt şanse de 50% să ne vindem maşinile după data de 9 mai. Nu ştim ce va fi. Noi considerăm că Galaţiul ar trebui să aibă doar transport privat de persoane, pentru că, în momentul de faţă, asigurăm cu microbuze transportul public în proporţie de 60-70%. Transurb costă bugetul local câte un milion de euro pe lună. Dacă vor rămâne doar ei pe trasee, va costa bugetul local două milioane de euro pe lună. Dincolo de aspectul ăsta, ei nu au nici parcul auto care să preia tot trasportul local în Galaţi”, ne-a declarat Silviu Cârlan, administratorul ACJ Globe Tour, unul dintre principalii operatori privaţi din Galaţi.
Varianta de lucru a Primăriei: subcontractarea traseelor
Municipalitatea nu ştie deocamdată să spună dacă Transurb poate asigura transportul gălăţenilor pe toate traseele principale din oraş sau va recurge la varianta subcontractării, deşi este destul de evident că parcul auto nu îi permite societăţii publice de transport local să facă acest lucru.
”După data de 9 mai 2016, când Transurb va deveni unic operator în transportul public din Galaţi, se va şti dacă societatea poate asigura întreaga capacitate de transport, aşa cum s-a angajat, sau va fi nevoită să subcontracteze anumite trasee, pe care nu le poate acoperi. La momentul oportun, posibilitatea subcontractării unor trasee va fi analizată în Consiliul Local. Precizăm că prin contractul de delegare a gestiunii pentru serviciile de transport public nu este exclusă posibilitatea ca operatorul unic, în cazul de faţă SC Transurb SA, să apeleze la subcontractarea unor trasee, cu respectarea procedurilor legale şi aprobarea Consiliului Local”, ne-au precizat reprezentanţii Primăriei Galaţi.
Din păcate, se pare că ne îndreptăm încet, dar sigur, spre situaţia de anul trecut, când exact în ziua când expira contractul de concesiune al transportatorilor privaţi, aceştia au organizat un protest spontan, punându-I pe gălăţeni în situaţia de a aştepta cu orele în staţii un mijloc de transport. Subiectul a căpătat şi conotaţii electorale, unii politicienii întrecându-se de pe acum în promisiuni fanteziste, de genul ”vom oferi transport gratuit pentru toată lumea”, fără să spună şi de unde vor veni banii pentru a compensa veniturile pierdute de Transurb.