03 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
„Martirii”, un nou spectacol-concept la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” - GALERIE FOTO
„Martirii”, un nou spectacol-concept la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” - GALERIE FOTO

Aplauzele spectatorilor au răsunat minute în şir pentru echipa de actori formată din Oana Preda, Ana Ciucanu, Florin Toma, Aureliu Bâtcă, Mihai Păun, Carmen Albu, Nică Bargan şi Mihaela Grosu. Aceştia au prezentat în primă vizionare piesa de teatru scrisă de autorul german Marius von Mayenburg şi intitulată „Martirii”. Spectacolul a intrat în circuitul public sâmbătă, 23 septembrie 2023!

Dramaturgul şi regizorul Marius von Mayenburg face parte din acea categorie de oameni de cultură contemporani, ca şi celebrul Eric-Emmanuel Schmitt din Franţa, cu mare priză la public, care alătură talentului literar teme actuale şi o abordare realistă şi plină de curaj. Marius von Mayenburg (n. 1972 la München) şi-a început cariera, precum şi durabila sa prietenie cu regizorul Thomas Ostermeier, la legendara Baracke de la Deutsches Theater Berlin. S-a afirmat, ca dramaturg, cu piesa Feuergesicht (Chip de foc), tradusă rapid în peste 20 de limbi, inclusiv chineză, japoneză, coreană. A scris aproape 20 de piese de teatru şi radiofonice. Lucrează şi ca traducător (Shakespeare, Sarah Kane, Martin Crimp ş. a.) şi regizor.

Abordarea echipei de la dramaticul gălăţean, condusă de regizorul Adi Iclenzan, ghidează spectatorii spre un concept teatral modern, localizând spectacolul într-un spaţiu rotund, un vortex în care percepţia este focalizată prin organizarea pe gradene, ca un mic amfiteatru. În mod ingenious, regizorul a propulsat mişcarea scenică în stil brechtian, pentru apropierea de „dialogorile succinte, precise şi adeseori pline de haz şi a situaţiilor în care, sub suprafaţa comică, se întrezăreşte un substrat tragic, neliniştitor. Roluri extrem de ofertante pentru absolut toţi actorii, într-o piesă în care nu există figuranţi”, după cum scria traducătorul Victor Scoradeţ.

Scenograful Dan Divrician a mărit tonusul vizual printr-o scenografie minimalistă, nucleul scenei fiind o masă albă care cuprinde oniric actorii, atmosfera ieşind dintr-o realitate banală spre o esenţializare subtilă. Comentând spectacolul „Martirii”, regizorul Adi Iclenzan declara pe site-ul teatrului: „Mă întreb ce se întâmplă atunci când nu reuşim să le oferim tinerilor repere, direcţii şi modele care să îi ajute să gestioneze fragilitatea şi confuzia inerente unei perioade de transformare. Rămân singuri. Ce se întâmplă când rămân singuri şi cum va arăta lumea?”.

„Martirii” nu este un spectacol comod, aşa cum nici un act cultural de înaltă calitare nu este comod, autorul Marius von Mayenburg mărturisind că: „În teatru nu poate să fie vorba despre a le arăta oamenilor cine are dreptate. Dacă arăt o crimă pe scenă, nu sugerez că ar trebui să ne comportăm aşa. Teatrul trebuie să atace... Dacă văd ceva groaznic, asta mă pune în mişcare”.

Spectatorii care asistă la „Martirii” au parte în două ore de ceva nou, de stat cu sufletul la gură şi pentru a nu le strica surpriza nu le vom povesti intriga şi nici nu vom prezenta cele mai "tari" fotografii. Dar am putea cita un fragment din publicaţia britanică „The Guardian” care a prezentat „Martirii” ca: „o piesă care aterizează în esenţial şi neînfricat ca o grenadă de mână amorsată, răspândind şocul nu doar prin publicul său tânăr, ci şi prin adulţii care văd acest liberalism dornic, corectitudine politică, toleranţă la prejudecăţi şi neglijenţa întâmplătoare a tinerilor, reflectată înapoi la ei înşişi. Aceasta este o piesă care echivalează nebunia şi pasiunile pubertăţii cu nebunia şi pasiunile fanatismului dogmatic”. FOTO, mai jos!


Articole înrudite