Educaţia nu se rezumă doar la cunostinţele acumulate în timpul orelor de curs, ci şi formarea unor valori care să ne ajute să construim o societate mai bună. Elevii Şcolii Gimnaziale „Constantin Gh. Marinescu” din Galaţi au înţeles acest lucru şi, coordonaţi de doamnele directoare Florescu Aurelia şi Huţanu Ana, alături de prof. Tocilianu Diana, coordonator pentru programe şi proiecte educative, prof. Roman Cristian, responsabilul comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, învăţători şi diriginţi, au desfăşurat activităţi interesante, interactive în cadrul Săptămânii Toleranţei, o iniţiativă a Organizaţiei „Salvaţi Copiii România”, activităţi care au promovat înţelegerea şi cooperarea: au învăţat să respecte unicitatea fiecăruia prin explorarea poveştilor şi tradiţiilor diferitelor culturi, şi-au exprimat opiniile şi au aflat cum să gestioneze conflictele într-un mod constructiv, prin jocuri de rol şi dezbateri, au redat, prin intermediul desenelor ce înseamnă pentru ei prietenia, empatia, solidaritatea şi au realizat proiecte colective.
„Este o bucurie să observi cum fiecare clasă răspunde pozitiv atunci când astfel de activităţi sunt desfăşurate. Elevii noştri au înţeles ce este toleranţa şi, cum orice activitate se încheie cu un joc, au făcut acest lucru într-un mod amuzant, motivant”, ne spune doamna profesor Tocilianu Diana. „În lumea de astăzi, copiii noştri cresc întru-un mediu din ce în ce mai divers, iar noi, profesorii trebuie să pregătim generaţiile viitoare să trăiască armonios într-o societate unită, suntem datori să îi ajutăm să dezvolte valori precum respectul, bunătatea şi responsabilitatea faţă de ceilalţi”, a adăugat doamna director Florescu Aurelia.
Lecţie despre respect şi diversitate
Activităţile s-au desfăşurat în săptămâna 11 - 15 noiembrie şi au creat oportunităţi privind înţelegerea şi respectarea perspectivelor celor de lângă noi, au încurajat atitudinea proactivă împotriva prejudecăţilor, rasismului sau a oricărei forme de intoleranţă. Elevii au lucrat în echipe proiecte comune: afişe, ecusoane pe care le-au purtat toată săptămâna, mesaje pro toleranţă scrise pe mânuţe din carton. Astfel, la sfârşitul unei săptămâni rodnice, Ilinca, din clasa a VI-a, îşi doreşte ca astfel de activităţi să aibă loc mai des în şcoala noastră pentru că, spune ea, elevii să poată socializa, să aibă ocazia să se cunoască mai bine. Colega ei, Sonya, consideră că Săptămâna Toleranţei este un bun prilej de a aduce în discuţie situaţia victimelor bullyingului şi de a găsi noi metode de a-i încuraja pe copii să-şi descopere şi să-şi arate calităţile unice. Bianca din clasa a VIII-a consideră că bullyingul este o reflexie a propriei insecurităţi şi că noi, oamenii, trebuie să ne respectăm fără să ne judecăm. „Am lucrat în echipă, ne-am distrat, am interacţionat cu ceilalţi membri ai echipei şi acest lucru ne-a ajutat să conştientizăm impactul pe care îl are toleranţa asupra noastră”, ne spune ea.
Pentru noi, profesorii, Săptămâna Toleranţei a fost o bună ocazie de a ne ajuta elevii să înveţe că respectul reciproc reprezintă una dintre valorile fundamentale aflate la baza unei societăţi complexe, ne-am dorit sa încurajăm dialogul, încrederea, acceptarea, întrucât fiecare dintre noi merită să fie ascultat şi respectat. „Toleranţa începe cu fiecare dintre noi. Am discutat despre ce şi cât înseamnă un gest de bunăvoinţă faţă de semeni, iar concluzia elevilor a fost: bine faci, bine găseşti, amintind de efectul de bumerang al binelui făcut”, relatează domnul profesor Roman Cristian.
„Fiecare dintre noi are puterea de a schimba ceva, de a influenţa pozitiv lumea: un gest de bunătate, o vorba frumoasă, încercarea de a înţelege pe cineva diferit pot face diferenţa”, ne transmite doamna director adjunct, Huţanu Ana. Astfel, noi toţi am demonstrat că şcoala noastră este fără îndoială o şcoală incluzivă, iar comunitatea noastră este una unită, în cadrul căreia cele mai importante valori sunt respectul şi acceptarea.
Autor: Profesor Katler Dana
Galerie de imagini, mai jos! ↓